Fra gammelt av var mjøsisen ei viktig ferdselsåre i Oplandene.

Da Mjøsa frøs til, fikk man en rask motorveg for hester, og senere motoriserte kjøretøy på både to og fire hjul, ute på innsjøen.

Noen strakk strikken til godt utpå våren, og sikkert hendte det at det gikk galt også før.

Men folk hadde kunnskapen. Og respekten.

Denne vinteren er det igjen lokk på Mjøsa. En kald vinter som startet tidlig har sørget for å dekke den til med is, og det er selvsagt fristende å benytte seg av. Til tur, fiske og alt man kan finne på utpå der.

Så søk kunnskap, lytt til de som har erfaring med isen og vær forsiktig.

Nå er mildværet her i noen dager.

Det treffer ikke bare gårdsplassen din, men også den akk så fristende mjøsisen. På få dager har temperaturen variert med rundt 30 grader.

– Is generelt blir litt svakere i mildvær, sier isvarsler i NVE, Ånund Kvambekk til våre kolleger i Østlendingen, i en nyhetssak om is og temperatursvingninger som også vi i HA med glede gjengir.

Skuespiller Ragnar Dyresen har i moderne tid gjort lykke med å gjengi Christian Kroghs udødelige historie om isen på Mjøsa, og hvordan det ble en heller nervepirrende affære med vannet sprutende rundt hestemeiene.

Men det er ikke fullt så moro å gå gjennom isen i det virkelige liv.

Historiene er mange. Om mjøspilkeren som ble kalt Jesus på fleip fordi han bokstavelig talt gikk på vannet på den tynne isen. Om Harley med skimeier på som kjørte Fra Hamar til Helgøya på slapsete is som hestene ikke lenger kunne være på uten å gå gjennom.

Slike historier egner seg best nettopp som det. Mest til underholdning over tidligere tiders galskap. Og litt til skrekk og advarsel.

Mange kaller vinteren 23–24 for en god, gammeldags vinter.

Med kulde og snø og is på Mjøsa. Isen er en fantastisk ressurs for tur og glede på fine, kalde dager.

Brått kan man oppleve innsjøen og nærområdene på en måte som nærmest føles litt eksklusiv, og forgjengelig, fordi på et tidspunkt smelter dette lokket og blir borte.

Vår oppfordring er: nyt mjøsisen, men bruk hodet.

Det er ikke sikkert hjelpen er nær om det skulle gå galt.

– På Mjøsa er det store lokale forskjeller. Vet du hva du driver med og sikrer deg godt er det ikke nødvendigvis farlig, sier eksperten i NVE.

Så søk kunnskap, lytt til de som har erfaring med isen og vær forsiktig.

Og husk! Er du i tvil, så blir du på land.