(Nettavisen): – Forbrukeren blir flådd på pris. Det er for lite konkurranse i bransjen vår. Vi må si det som det er, sier daglig leder i nettapoteket Farmasiet, Elisabeth Haug.

I apotekbransjen er Farmasiet en liten mygg, selv om de omsetter for en halv milliard. Det utgjør nemlig bare rundt en prosent av markedet for apotekvarer i Norge. Samlet omsetter bransjen for nærmere 50 milliarder. Det er de tre store som dominerer: Vitus, Apotek 1 og Boots.

– Opererer med to priser

– Mediene skriver artikler om de store kjedene som opererer med to priser, en på nett og en annen i fysisk apotek. Ofte er det halv pris på nettet. I et marked med sterk og sunn konkurranse ville dette aldri skjedd, sier Haug.

Nettavisen sjekket nylig priser på to vanlige reseptfrie legemidler. Prisene spriker voldsomt. Du må betale mer enn dobbel pris hos de dyreste sammenlignet med billigste alternativ.

ApotekParacet, 500 mg, 20 stk.Ibux, 200 mg, 20 stk.
Farmasiet25,0039,00
Apotek 1 (nett)39,9057,00
Boots apotek (nett)49,0069,00
Vitus apotek (nett)52,9068,90
Apotek 1 (butikk)52,9089,90
Vitus apotek (butikk)52,9068,90

– Hadde det vært lov å til å annonsere for lave priser på reseptfrie legemidler, ville det økt konkurransen, sier Haug.

I dag er det nemlig forbudt med reklame med priser og rabatter på reseptfrie legemidler.

– Hindrer konkurranse

Et utvalg som har sett på endringer i Apotekloven har foreslått å beholde dette forbudet. Det mener Konkurransetilsynet er uheldig.

– Målet med den nye apotekloven bør være å få nye aktører inn i markedet og forsterke konkurransen blant de som allerede er der, sa avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Beate Milford Berrefjord, tidligere i vår.

– Forbudet mot markedsføring er til hinder for god konkurranse og bidrar til at prisene på reseptfrie legemidler kan være høyere enn de trenger å være, sa Berrefjord.

Apotekforeningen er uenig

– Legemidler er en veldig annerledes vare enn for eksempel dagligvarer, og det er derfor gode grunner til strenge regler for markedsføring av disse, sier direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen, Thor-Arne Englund.

Han peker på at et for høyt forbruk av legemidler kan føre til avhengighet eller være direkte skadelig.

– Apotekenes formål, definert i apotekloven, er blant annet å bidra til riktig legemiddelbruk i befolkningen. Apotekforeningen er enig med flertallet i Apoteklovutvalget i at dagens lovverk for markedsføring av priser og rabatter ikke bør bli mindre streng, sier Englund.

Grossister og Apotek med samme eier

Farmasiet mener det er flere forhold som må endres for å bedre konkurransen. I dag er det tre store aktører i apotekmarkedet. Disse eier både apotekene og grossistene.

– Det er bare de aller største aktørene som klarer å oppfylle kravene til å være en grossist. Blant annet er det et krav om at du må levere alle legemidler innen 24 timer i hele landet. Det er helt umulig for en liten aktør i etableringsfase, sier Haug i Farmasiet, sier Haug.

Dagens situasjon er uheldig, mener hun.

–Som et mindre apotek må Farmasiet kjøpe inn varer fra de godkjente grossistene, som for alle praktiske formål er konkurrentene våre. Det er egentlig ikke til å tro, men heldigvis ligger det an til å skje endringer her, sier Haug.

Et flertall i lovutvalget har nemlig foreslått at det skal gjøres unntak fra grossistens leveringsplikt, men dette støttes ikke av Apotekforeningen.

– Vi er opptatt av at det er like rammebetingelser for alle aktører som driver grossist- eller apotekvirksomhet. Derfor blir det ikke riktig at en aktør skal få unntak for leveringsplikten, mens de andre grossistene fortsatt skal måtte ha en slik leveringsplikt til alle apotek i hele landet, sier Englund i Apotekforeningen.

– Bukken og havresekken

Farmasiet mener Apotekforeningen tenker mer på interessene til de store apotekene, enn på forbrukernes beste.

–Apotekforeningen taler de store apotekkjedenes sak. Det er fordi det er disse store aktørene som finansierer organisasjonen. Det blir som å sette bukken til å passe havresekken. Derfor hviler det et stort ansvar på politikerne når de skal lage den nye loven, sier Haug.

– Det er vanskelig å forstå bukken og havresekken-metaforen. Vi er en medlemsorganisasjon som skal ivareta alle apotekenes interesser. I noen enkelttilfeller har medlemmene våre motstridende interesser, og da er det naturlig at vi fremmer det store flertallets interesser. I dette tilfellet inkluderer det de mer enn 100 fysiske apotekene som ikke er kjedeeide, sier Englund.