(Nettavisen): Det siste døgnet har et kjedebrev sirkulert på Facebook. De som deler brevet skriver blant annet at man må poste en uttalelse minst én gang, hvis ikke vil man tillate at Facebook kan bruke profilens bilder og statusoppdateringer.

Med store bokstaver skriver de:

– JEG GIR HERVED IKKE FACEBOOK MIN TILLATELSE TIL Å BRUKE NOE AV INNHOLDET MITT TIL NOE FORMÅL.

Det er bare ett problem med disse kjedebrevene. Det forteller IKT-ekspert og partner i Otte, Torgeir Waterhouse, til Nettavisen.

– Det er bare tull. Brukervilkårene mellom Facebook og brukerne påvirkes på ingen måte av at folk skriver slike ting. Vilkårene gjelder uansett, sier Waterhouse.

Og konkluderer:

– Om man ikke vil at bilder skal inngå under brukervilkårene på Facebook, må man fjerne dem derfra.

– Hva vil du si til de som nå deler disse kjedebrevene?

De har helt sikkert gode intensjoner, men de har blitt lurt.

I millionstrid med Datatilsynet

Overfor Faktisk.no har også Facebook bekreftet at opplysningene i kjedebrevet ikke stemmer.

I en e-post til faktasjekkerne har tidligere pressesjef i Norden for Facebooks morselskap Meta, Camilla Nordsted, skrevet følgende:

– Kjedebrevet du henviser til er falskt. Det er ikke hold i kjedebrevets budskap.

Nylig lanserte Facebook en ny abonnementstjeneste som koster 149 kroner i måneden.

Om hva denne tjenesten innebærer, sier Waterhouse:

– Helt enkelt er det at du slipper unna annonser. Det er ganske likt som det mange andre tjenester har. Man har en gratisversjon der man betaler med data og oppmerksomhet, eller så kan man betale med penger, sier Waterhouse.

Han påpeker at det også er en pågående diskusjon om hvorvidt Facebooks innhenting av data er lovlig. Denne diskusjonen endres ikke av abonnementsløsningen, mener Waterhouse.

Det norske Datatilsynet står for tiden i en konflikt med Facebooks morselskap Meta om dette. De utsteder for tiden dagbøter til Meta på én million kroner. Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl bekreftet i midten av august at bøtene hadde begynt å løpe.

– Pengene går inn i statskassen via Statens innkrevingssentral. Det er de som vil gå konkret i gang med selve inndrivingen av kravet, skrev Dahl i Datatilsynet i en e-post til NTB.

Meta har også saksøkt Datatilsynet to ganger. De mener deres forbud mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.

– Veldig enkel affære

Facebook bruker altså dine data til å tilby markedsføring som er målrettet mot deg.

På spørsmål om det er noe nytt med denne praksisen, eller om den er slik den i dag er slik den har vært siden Facebooks begynnelse, svarer Waterhouse:

– Det har vært løpende justeringer og tilpasninger, men grunnleggende sett er det slik det alltid har vært.

Myndighetene mener at Facebooks datainnhenting ikke er lovlig. Waterhouse mener det som Facebook nå gjør, henger sammen med dette.

– Betalingsløsningen de nå har innført, er et delvis svar på denne prosessen.

– Vil du anbefale folk å kjøpe Facebooks abonnement?

Det er en veldig enkel affære. Vil du ikke eksponeres for reklame, kan du bruke de pengene. Hvis du kan eksponeres for reklame, kan du la være. Det er et valg hver enkelt må ta.