Med passe grå sørpesnø på utsiden, er det god grunn til at mange trekkes mot de fargesprakende maleriene når utstillingen åpnes lørdag.

Birger Hervold er glad for at han har klart å lokke Olaf Karlsen helt fra Farsund til Hamar for denne utstillingen. Hervold har slekta si fra Farsund og har vært der mye, og de to har kjent hverandre i over 30 år. Og når Birger er utenfor hørevidde, benytter Karlsen sjansen til å skryte av sin gamle venn:

– Han har fulgt med meg og trodd på meg i alle år. Jeg er utrolig takknemlig for det. Det er slike som Birger vi kunstnere trenger, sier han.

Karlsen stilte også ut noen av bildene sine i gamle Galleri Hervold for 11 år siden.

Som en dirigent

26 malerier er med til Hamar denne gangen. Musikere og orkestre er tema for mange av bildene. Men det er fargene mer enn motivene som gjør bildene spesielle.

– Jeg kaller det fargesymfonier for jeg er slett ingen naturalist. Jeg hører veldig mye på klassisk musikk, og jeg føler meg som dirigenten foran det store orkesteret når jeg legger på litt mer farge der og litt svakere der. Som dirigenten må jeg sørge for at det er balanse i bildene mine, sier Karlsen, og røper at han allerede som ung kunstner forsøkte å male symfoniorkester. Men han fikk det ikke til.

40 år etter har det løsnet. Da Birger for over ett år siden ymtet om at han burde male orkestre igjen, grep han ideen. Han skjønte at han måtte tenke forbi de svart- og hvitkledde musikerne og tenke farger i stedet. Nå er de blitt røde, gule og grønne i stedet. De hvite feltene han legger inn gir ro i fargesammensetningene.

Men enkelt har det ikke vært. Karlsen innrømmer at det har vært en kamp å få til komposisjonene slik han ønsket, få den balansen han ville ha.

– Jeg har nesten gruet meg for å gå i gang med et nytt bilde. Jeg har bommet og stoppet opp, malt over og begynt på nytt før jeg har fått det slik jeg ønsket, sier han.

Fargekomposisjonene går også igjen i de andre maleriene på utstillingen. Ser du godt etter, kan fargefeltene lede deg til Sørlandet, hvitmalte hus, strender og blått hav.

– Jeg bor jo midt oppe i denne idyllen så jeg blir jo påvirket av det, sier Karlsen.

Og enten han vil det eller ikke, blir han også påvirket av samtida rundt seg. Han som hater det digitale, har nå malt fargekomposisjoner etter inspirasjon av QR-koder. Helt ubevisst har det kommet fram. Han så ikke det komme.

Alltid farger

Selv tror han gleden over farger er noe han har hatt med seg helt fra barndommen i Stavanger der faren hans var gartner. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, på Statens Kunstakademi og siden ved Statens lærerskole i forming.

I en lang periode var det sjø- og strandmotiver som dominerte på utstillingene hans. Men helt fra starten har han også tegnet akter. I disse dager har han en stor utstilling, 30 aktbilder laget med kullstift, på hjemplassen.

I maleriene bruker han akrylmaling, og redskapet er en tapetsletter, slik det har vært i mange år. Det har vært og er hans favoritt for å få fram fargene kontrollert, men likevel impulsivt.

Lørdag gleder han seg til å vise fram maleriene for publikum. Det er allerede mange som har benyttet anledningen til å få et glimt av fargene fra utsiden av galleriet.

Odd R. Antonsens storband spiller på åpningen.