(Nettavisen): Obos-banken har fått en lys start på året med 10.241 nye Obos-konti, seks ganger så mange som i fjor.

– 80 prosent av de nye kundene kommer fra Sbanken, sier administrerende direktør i Obos-banken, Øistein Gamst Sandlie, til Nettavisen.

– Spent på de to neste ukene

DNB-eide Sbanken legger ned sin nettbank 27. mars, og bytter ut Sbanken-appen med en ny app. Dårligere betingelser har skapt stor frustrasjon hos mange Sbanken-kunder.

Mens DNB har to millioner privatkunder, har Obos-banken 70.000.

Sandlie er spesielt fornøyd med den høye innskuddsveksten de har hatt og sier de er spent på hva som skjer i påsken.

– Vi var nødt til å ansette flere folk for å kunne svare på alle henvendelser. «Deadline» for Sbanken-kundene er onsdag før helligdagene i påsken, 27. mars.

Han sier det blir spennende å se hvor mange som fortsatt er i tenkeboksen, og sier de venter trøkk etter påske også.

– Jeg kan aldri huske å ha sett så store bevegelser blant kundene i bankmarkedet som nå. Vi opplever en sterk tilstrømning av kunder, og Obos-banken er en av bankene som har merket det største trykket, sier Sandlie.

– Ingen leder-bonuser

– Hvorfor kommer kundene til dere?

– Vi har høy innskuddsrente, få gebyrer og er konkurransedyktige på utlånsrente. Det er de tre viktigste grunnene, sier Sandlie til Nettavisen.

– Så har vi ikke de samme krav til egenkapitalavkastning som 100 prosent eid av Obos, så det kommer kundene til gode. Vi har heller ikke bonus-utbetalinger, det er jeg fornøyd med, sier han.

– Kundene taper

Obos-sjefen tror folk flest er blitt mye mer bevisst:

– Det generelt høye rentenivået spiller inn, folk har blitt mye mer bevisst betingelsene sine på lån og innskudd enn for bare få år siden. Eksempelvis er det fortsatt mange banker som opererer med nullrente på brukskonto, noe de tjener godt på, og kundene taper på.

OBOS-banken fikk et resultat før skatt på 496 millioner kroner i 2023, opp fra 342 millioner kroner året før.