(Nettavisen) Flere store butikkjeder i Danmark, blant dem Netto, Føtex og Normal, forbyr nå deres ansatte å snuse i arbeidstiden.

Begrunnelsen fra Normal-direktør Torben Mouritsen er at nikotin er et «stimulerende middel».

– Kan dette skje i Norge også?

– Ja, det kan for så vidt det, sier Hans Gjermund Gauslaa til Nettavisen.

Han er juridisk rådgiver innenfor HR og ledelse hos Simployer.

Gauslaa forteller at tobakkskadeloven, eller røykeloven som den også kalles, har et forbud mot å røyke på norske arbeidsplasser.

I barnehager og på skoler er det i tillegg et generelt tobakksforbud, som også omfatter snus.

I alle andre bransjer er det opp til sjefen din, i alle fall til en viss grad.

– Arbeidsgiver har det som heter styringsrett i arbeidsforholdet. Gjennom denne styringsretten kan arbeidsgiver i stor grad bestemme hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen, og den kan i en del tilfeller brukes til å innføre et snusforbud, sier Gauslaa.

Sykehus og kundemøter

Han legger til at sjefen din alltid må ha et saklig grunnlag for de beslutninger som tas i kraft av styringsretten.

– Det er litt vanskelig å si sikkert hva som er et saklig grunnlag for å nekte ansatte å snuse på jobb, men ett eksempel kan være ansatte i helsesektoren som har pasientkontakt, på sykehus eller sykehjem. Der vil arbeidsgiver kunne innføre et snusforbud, fordi snusing vil kunne være til ubehag for pasienter eller beboere, sier Gauslaa.

I Danmark er det mange store butikk- og dagligvarekjeder som nå er rammet av snusforbudet. Det kan skje her i Norge også.

– Ja, i yrker der det er utstrakt kundekontakt har trolig arbeidsgiver mulighet til å bruke sin styringsrett og innføre et snusforbud. Grunnlaget for dette vil for eksempel kunne være at arbeidsgiver vil at ansatte skal fremstå profesjonelle overfor sine kunder og at det ikke er i samsvar med dette om kunden blir møtt av en snusleppe, sier Gauslaa.

Juristen understreker samtidig at det er en viss usikkerhet med hensyn til hvor langt arbeidsgiver kan gå på dette området.

– Vi har jo ingen tradisjon for snusforbud, legger han til.

Gauslaa anbefaler ellers at arbeidsgiver, i stedet for å innføre forbud, har dialog med de ansatte om hvilke retningslinjer som skal gjelde på arbeidsplassen.

– De fleste skjønner hvor grensen går. En ting er å snuse alene foran skjermen, en annen er å gjøre det samme i et viktig møte med en kunde, avslutter juristen.

Ingen formelle Coop-regler

Nettavisen har vært i kontakt med Coop, for å høre om de har regler knyttet til snusbruk i sine butikker.

– Vi har ingen formaliserte regler knyttet til dette. Vi legger til grunn at våre ansatte opptrer med normal høflighet og personlig hygiene, uavhengig av om de har kunderettede arbeidsoppgaver eller overfor kolleger i andre sammenhenger.

– I våre hygieneregler i ferskvaredisk/tilberedning av mat, skal selvsagt risikoen for fremmedlegemer minimeres. Det betyr at klokker, ringer, plaster mm. unngås så langt som mulig, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver i Coop.