(Nettavisen): Matvareprisene bidro til å dempe prisveksten (KPI) i Norge. Prisveksten steg med 4,5 prosent i februar, sammenlignet med året før. Det viser ferske inflasjonstall fra SSB mandag morgen.

– Det er svært uvanlig at prisene på matvarer faller i februar. Vi har ikke målt nedgang i matprisene i februar måned siden 2001, sier Espen Kristiansen, seksjonsleder i Statistisk sentralbyrå i en pressemelding.

Inflasjon er når prisene på varer og tjenester går opp over tid. I Norge bruker vi konsumprisindeksen for å måle inflasjon.

Fortsatt høyere matpriser

Matprisene falt med 0,7 prosent fra januar til februar, mens de økte på samme tidspunkt i fjor.

Februar og juli har tradisjonelt vært månedene hvor matvareprisene stiger mest, i forbindelse med forhandlinger mellom dagligvarebransjen og leverandørene.

Til tross for fallende priser den siste måneden, var matprisene fortsatt 6,3 prosent høyere i februar i år enn de var for ett år siden.

– Matvareprisene fortsetter å være den viktigste årsaken til at den samlede prisveksten holder seg høy, sier Kristiansen.

Matvaregruppene som har steget mest i pris siden februar i fjor er frukt, fisk og sjømat samt brød og kornprodukter.

Det er første gang siden 2001 at prisene faller i februar måned, og bare tredje gang siden 1975 at noe slikt skjer, skriver Virke i en pressemelding.

Prisfrys og kampanjer

Aktører i bransjen har det siste året antydet at de ønsker å gå vekk fra det særnorske forhandlingssystemet, skriver SSB.

Videre lanserte dagligvarekjedene en rekke prisfrys- og priskutt-kampanjer på nyåret. Disse kampanjene fikk ikke umiddelbart den store effekten, da matprisene gikk opp 1,6 prosent i januar i år.

– Vi ser nå ganske klare spor fra dagligvarekjedenes kampanjer. Uvanlig mange matvarer hadde en flat prisutvikling fra januar til februar, samtidig som enkelte tilbudskampanjer trakk matprisene samlet sett ned, sier Kristiansen.

Prisutviklingen på matvarer var en viktig bidragsyter til at prisveksten målt fra februar 2023 til februar i år avtok.