(Nettavisen): Tirsdag kommer de offisielle boligpristallene, og forventningen er at den høye renten nå virkelig begynner å gjøre utslag.

– Boligprisene går stort sett alltid ned i november, og i år forventer vi at de vil falle noe mer enn normalt. Oslo-prisene har tatt seg litt opp og kommer til å spille positivt inn, sier Renate Sørestrand-Hansen, administrerende direktør i DNB Eiendom.

Eiendomsgiganten tror at man vil få en nedgang på rundt to prosent i november – eller omtrent én prosent sesongjustert.

Tar lang tid å få solgt boligen

Det som samtidig er klart er at det blir stadig vanskeligere å få til et salg.

DNB Eiendom melder nå om at det tar 47 dager å få solgt i gjennomsnitt, mens Eiendom Norge i forrige måned rapporterte 41 dager.

– Vi ser at omsetningstiden har steget jevnt etter sommeren, men økningen er ikke dramatisk og det er viktig å huske at den tidligere har ligget på et ekstremt lavt nivå. Folk bør være bevisst på at det som regel tar lengre tid å få solgt i dagens marked, men vi ser at økningen er høyere i distriktene enn i storbyene hvor en del av boligene fortsatt selges raskt, sier hun.

Selv om liggetiden øker, og det er en frykt for ikke å få solgt – er boligprisene likevel forbausende stabile. Hun forventer at året under ett ender med uendrede priser.

– Det er en del psykologi i markedet nå. Jeg er egentlig mest overrasket over hvor sterkt boligmarkedet er. Vi har gått fra nullrente og fått 13 rentehevinger. Alt har blitt dyrt, og likevel selges det mange boliger. Behovene til folk endrer seg jo. Noen går fra hverandre, noen blir flere. Det viser at boligmarkedet i Norge fungerer godt, sier hun til Nettavisen.

Selges under prisantydning

Det som derimot har endret seg er at boligselgere ikke lenger kan forvente å få prisantydningen.

– Det går tråere å få solgt, men det selges fortsatt bra med boliger. Vårt inntrykk er at de fleste som skal selge har tatt innover seg endringene i markedet og justert prisforventningene deretter. Selv om flertallet av boligene nå går under prisantydning, er det heldigvis ikke snakk om så veldig store avvik, sier Sørestrand-Hansen.

Den store jokeren

Den store jokeren i boligmarkedet, som ikke kommer fram i statistikken, er alle boligene som blir trukket fra markedet uten å bli solgt. Når en bolig trekkes fra markedet, blir den verken en del av prisstatistikken eller omsetningstiden.

Å få tall på omfanget av dette er vanskelig. Verken Finn eller DNB Eiendom har noen klare tall.

– Det med prisingen er helt avgjørende, sier hun med henvisning til at man må justere sine forventninger.

– Nå nærmer det seg juletider og det er mange som ønsker å trekke boligen sine før jul og legge den ut i januar, som normalt er en veldig god boligmåned. Vårt råd er som hovedsak å la boligene ligge ute, sier hun, og påpeker at januar også er en måned med mer konkurranse.

Mange tar i bruk uvanlig grep

Som Nettavisen tidligere har skrevet er det nå mange som frykter å bli sittende med to boliger.

En utfordring er ganske enkelt at det er svært mange boliger på markedet.

– Antall usolgte boliger er på et veldig høyt nivå, påpeker hun.

En forholdsvis ny utvikling er derfor at det i mange boligannonser reklameres med det som kalles «dobbeltboligforsikring». I skrivende stund er det over 300 boliger på Finn som reklamerer med dette, både brukte og nye prosjekter.

Dette er en forsikring via tredjepart som kan dekke kostnader med å bli sittende med to boliger. Under visse forutsetninger dekkes opp til 15.000 kroner i månedlige faktiske kostnader hvis du i en periode skulle du sliter med å selge etter at du har kjøpt.

– I et mer selektivt og usikkert boligmarked blir trygghet og forutsigbarhet viktigere for både kjøpere og selgere. Dobbeltboligforsikring gjør boligen mer attraktiv for usikre interessenter, og det vil være tryggere å kjøpe før man selger. På denne måten blir bolighandelen mer forutsigbar for aktører og forbrukere i markedet, sa administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge for et år siden.

Siden den gang har salget økt betydelig.

Dette er en type forsikring som først dukket opp under finanskrisen, og som ble relansert under pandemien – og som har blitt stadig mer populær med stigende renter.

– Det gir en trygghet hvis det tar lang tid å selge, sier Renate Sørestrand-Hansen.