(Nettavisen): I fjor sjekket Nettavisen hvor mange julevarer det er mulig å kjøpe for en hundrelapp. Hos både Extra, Kiwi og Rema 1000 fikk vi fylt posene godt opp.

Fredag 8. desember trålet Nettavisen på nytt butikkene i jakten på å fylle handleposen mest mulig full med varer. Fasit viset at flere varer har blitt klart billigere enn de var under priskrigen i fjor.

Se bilder av varene fra hver butikk lenger ned

– Variert kost

– Det er morsomt å se hva man får for en hundrings, ganske variert kost, sier blogger Rune «Gjerrigknarken» Nikolaisen.

Han synes priskrigen fram til nå har vært litt tam. Men med disse handleposene synes han det begynner å hjelpe.

– Noen får nesten angst i frykt for å kjøpe på feil tidspunkt. De tenker at de kanskje skal vente enda litt, og at prisene kan bli enda lavere, sier han.

– Men nå begynner det å ligne på noe. Jeg tror jeg vil slå til på et par ting, som for eksempel grøtrisen.

Geisha grøtris er en klassiker i førjulstida, og prisen her er faktisk 26 prosent lavere nå enn den var i starten av desember i fjor. Nå koster den 12 kroner hos alle lavpriskjedene.

Varene som er valgt er stort sett like eller sammenlignbare. Men det er noen forskjeller. Hos Kiwi var den sukkerfrie julebrusen utsolgt, som koster 4,90 hos alle kjedene. Derfor valgte vi den med sukker til 6,70.

Pakkepapiret er også litt forskjellig. Hos Rema koster julepapiret 5,40, mens det koster 4,90 hos Kiwi. Men Kiwi sitt er faktisk to meter lenger enn Rema sitt. Med andre ord, du får mye mer julepapir for pengene hos Kiwi.

Slik valgte vi varene

Nettavisen følger tett med på konkurransen i dagligvaremarkedet og på prisutviklingen. Vi har forsøkt å fylle posen med varer i så stor grad som mulig, basert på vår kunnskap om gode tilbud i butikkene. Noen varer var utsolgt enkelte steder, og da valgte vi andre nedsatte varer i stedet. Det er viktig å være obs på at varer som ligner i noen tilfeller kan være vesentlig dyrere. Vi oppdaget for eksempel at julepapir kan koste flere ganger så mye om man ikke velger "riktig".

I fjor regnet vi inn selve plastposen når vi skulle få kvitteringen til å ende på maks 100 kroner. Siden den gang har prisen på plastposene gått fra tre kroner til 4,25. Det siste året har vi kunder også blitt svært mye flinkere til å bruke gjenbruksnett eller gamle poser om igjen. Derfor har vi ikke regnet inn posen denne gangen.

Dyre klementiner

– Men klementinene mener jeg skal mer ned. Riktignok er de nylig satt ned fra rundt 40 til 19,90. Men jeg kjøper ikke fem kilo klementiner nå altså, sier Nikolaisen.

2. desember i fjor var kiloprisen 9,90 mot 19,90 som var prisen fredag 8. desember.

Også julepølsene til 16,40 og surkålen til sju-åtte kroner ligger klart høyere i pris enn i fjor. Men det gjenstår å se om prisene skal mer ned.

Julegløgg til 10 kroner høres billig ut. Men prosentvis var den langt billigere i fjor.

– Her er det psykologi, folk har vent seg til høyere priser. Det betyr at en vare kan virke som et røverkjøp selv om det egentlig har blitt en god del dyrere enn i fjor. Det er jo ikke slik at folk sjekker fjorårsprisene, sier Nikolaisen.

– Butikkene skal ha gevinst

Han synes også folk bør besinne seg litt når det gjelder hamstring.

– I går så jeg en som kjøpte 20 kilo melis. Hva skal man med det? Du får pyntet en del pepperkaker da, sier Nikolaisen.

Han minner også om at butikkene justerer priser både ned og opp.

– Butikkene skal ha sin gevinst uansett, og de skrur nok opp prisen på varer som går litt under sammenligningsradaren, sier Nikolaisen.

Dette fikk vi kjøpt for under 100-lappen: