– Siden det ikke kreves førerkort for å kjøre elsparkesykkel, får du ikke prikker som straff i tillegg til boten - slik du ville fått bak rattet, sier fagsjefen.

Det er politikerne som vedtar og bestemmer hvor høye bøtene som politiet må forholde seg til skal være.

Men hvordan fungerer det i praksis med elsparkesykkel?

– Hvis du for eksempel står i ro på rødt lys og sjekker mobilen, kan du bli stoppet av politiet og få bot. Grunnen er at du er en del av trafikken og da gjelder reglene som bilistene må forholde seg til, sier Ytre-Hauge.

Boten du kan forvente er på intet mindre enn 9.700 kroner.

Situasjonen er imidlertid annerledes hvis du kjører på fortau.

– Hvis du står i ro med elsparkesykkelen din på et fortau, er du ikke en del av trafikken. Da unngår du bot, sier han.

Fagsjefen i Frende har sett flere bruke mobilen i trafikkbildet.

– Vi ser at en del fikler med mobilen på elsparkesykkel. Det må vi få en slutt på. Du har forsvinnende lite beskyttelse hvis du faller og du kan skade deg skikkelig. Det blir fort farlig hvis du mister oppmerksomheten på veien, sier Roger Ytre-Hauge.

Med finere vær og lengre kvelder blir det også stadig flere myke trafikanter ute på veiene, spesielt folk på elsparkesykkel eller vanlig sykkel. Det må du være oppmerksom på, uansett hva slags motorvogn du er fører av.

– Sjekk blindsonen skikkelig når du kjører bil. Vis hensyn og ikke bli irritert over at det nå blir flere myke trafikanter på veien sammen med deg og bilen din, sier Ytre-Hauge.

Fra januar i år ble det lovpålagt å ha forsikring til elsparkesykler her i til lands. I takt med vårens anmarsj har salget gått i taket.

– De to første ukene i april kjøpte 70 prosent flere forsikringer for elsparkesykkel enn i hele mars, sier Ytre-Hauge.