(Nettavisen): «Skal vi itte heller ta en slæk en pizza Grandiosa?»

Spørsmålet som Eldar Vågan i Vazelina Bilopphøggers stiller kollegaen Viggo Sandvik når sistnevnte foreslår medisterpølse i ribbefett til middag, er for mange blitt synonymt med julen.

Reklamen som først ble sendt i 1995 eller 1996 går også i år på norske TV-skjermer. Det er kun 15–16 færre år enn hva «Grevinnen og hovmesteren» er blitt sendt på NRK gjennom.

– Hva ryker først: Grevinnen og hovmesteren eller Grandiosa-reklamen?

– Reklamen vil bli spilt så lenge Pizza Grandiosa er en , sier hovedperson Eldar Vågan til Nettavisen.

– Så da holder du en knapp på deg og Vazelina, da?

– Du stiller meg spørsmål som ikke går an å besvare. Det blir vel begge deler. På vårt eget julebord ble det humoristisk sagt at vi kanskje skulle lage en nyinnspilling med det gamle lydsporet der vi skulle gjøre akkurat det samme, humrer Vågan.

Åpner for forhandlinger

Selv om Vågans tanke om en nyinnspilling ble sagt på fleip, er han heller ikke fremmed for å gå i dialog med Orkla om en nylansering.

Når han blir spurt av Nettavisen om dette, sier han:

– Vi forhandler med alle. Selskapet vårt har rettighetene og vi driver med det.

– Hadde du sett for deg at reklamen skulle overleve så lenge?

– Ikke i det hele tatt. Avtaler om reklamefilmer ble jo i 1995 vanligvis inngått for tre år. Jeg husker ikke om denne avtalen varte i tre eller fem år, men jeg tror det var tre års honorar, sier Vågan til Nettavisen.

Etter noen år skjedde det noe som gjorde karene i bandet enda sterkere forbundet med julen i de tusen hjem.

– Så kom julekalenderen, og da ble det relansering og reforhandling. Den siste kontrakten ble inngått i 2006, sier Vågan, som ikke kan si om han får lønn for reklamen i dag, eller noe om kontrakten for øvrig.

Vågan er klar på at det spesielt er én ting som er avgjørende for hvorvidt en reklamefilm blir en suksess.

– Det er det som genererer mest salg som gjelder, ikke innholdet. Det spiller ingen rolle, så lenge det blir solgt pizza, sier han.

– Aldri hatt så mye adrenalin

En av Vazelinas mest kjente sanger er sangen «Hemmat tel jul», som handler om en sjåfør som er på vei hjem til familien sin for å feire jul.

Vågan skal også feire jul sammen med kjente og kjære i år, men det blir ikke på Toten der han opprinnelig kommer fra, men i Bærum der han nå bor.

– Blir det noe Grandiosa på deg i løpet av romjulen?

– Det kan du lure på. Det blir jo selvsagt noen lettvinte løsninger innimellom. Om det blir akkurat den typen som er i reklamefilmen tør jeg ikke si noe om, sier Vågan.

Underveis i intervjuet byr Vågan også på en annen julehistorie med Grandiosa. Ett år ble han nemlig hyret inn for å overrekke én million kroner til en uvitende vinner av «Grandiosa-lotteriet».

– Jeg har aldri hatt så mye adrenalin i skrotten som da jeg sto på trammen og ringte på døra, forteller han og sier det kan sammenlignes med første gang han kjørte rally.

Kan leve videre

Dag Olav Stokken er kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods Norge, selskapet som står bak Grandiosa.

Han er klar på hvorfor de ikke har sluppet tak i reklamen ennå.

– Det er veldig hyggelig å få folk i julestemning. Vi tester jevnlig hvordan folk liker reklamefilmene, og det er interessant å se at filmen fortsatt er veldig populær blant yngre mennesker som ikke har det samme forholdet til Vazelina Bilopphøggers som oss som er litt eldre, sier Stokken til Nettavisen.

Stokken kommer ikke på noen matreklamer hos Orkla som har gått på TV over lengre tid enn Grandiosa-reklamen. Direktøren håper tradisjonen fortsetter.

– Forhåpentligvis kan den leve videre. Så lenge den får folk i julestemning og den passer Grandiosa, skal den være der, selv om jeg ikke tør love noe. Det kommer an på om folk liker den, sier han.

Tradisjonsaspektet ved reklamen er også viktig for seerne.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra Grandiosa-entusiaster som sier det ikke blir jul før de har fått se filmen, sier Stokken muntert.

Når han får høre forslaget om en nyinnspilling, sier Stokken at han er åpen for å prate med karene i bandet i løpet av 2024.

– Vi vil nok gjerne ta en prat med dem i løpet av det kommende året, sier han til slutt.