– Navneskiftet er en konsekvens av vår endringsreise og signaliserer bedre den rollen vi ønsker å ta fremover – som en evig kilde til muligheter, sier konsernsjef Magne Nordgård og smiler.

Hamar Media hadde sitt historiske utspring i Hamar Arbeiderblads avisvirksomhet. Med tiden har konsernet blitt en bred tilbyder av tjenester innen media og kommunikasjon.

Nå har konsernet i Hamar landet på et nytt navn: Kilde.

Starter profilering

Inne i det nedlagte trykkeriet til Hamar Arbeiderblad er stemningen god når lederne av de ulike virksomhetene i Kilde skal fotograferes.

Hamar Media har vært medie- og kommunikasjonskonsernets navn siden 1998. Nå er det nye navnet på konsernet avslørt, og man har vist fram den nye logoen til de ansatte.

– K’en i Kilde er utformet slik at den kan brukes som et symbol og ikon. Når man ser logoen vertikalt ser man at K’en tar form som et forenklet menneske, for det er menneskene som er den viktigste kilden om man skal lykkes, forklarer byrågründer Kjetil Wold fra Anti Hamar.

Hans selskap, som ble kjøpt opp av Hamar Media i fjor, har hjulpet Kilde med å finne ny logo og profilering.

– Kilde er et fantastisk godt navn og det er mange muligheter i måten man kan bruke navnet. En kilde til muligheter og inspirasjon til menneskene som jobber med og i selskapet, sier Wold.

Snart skal Grønnegata 64 få montert logoen i form av et stort lysskilt på fasaden.

Navneskiftet kom ikke som noen overraskelse på de ansatte. De ble bedt om å være med på navnekonkurranse for to år tilbake.

– Det har vært mange runder før vi kunne legge fram det nye navnet for styret. Forløsende at vi endelig kan få hete Kilde, sier HR-sjef Marianne Aasvestad Hoel, som har jobbet mye med prosjektet.

– Vi har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding på det nye navnet. Et godt tegn, sier Stian Nilsen.

Han er direktør for innovasjon og forretningsutvikling hos Kilde.

Prosjektleder og rådgiver Gøran Kristiansen og senior tekstforfatter Anette Holm-Antonsen jobber i Fortell Innholdsbyrå, en av flere virksomheter i Kilde.

De er to av flere som nå skal sørge for at det nye konsernnavnet blir kjent.

– Vi må få det nye navnet ut og er allerede i gang med å jobbe med nettsider og annonsering. Og det kommer noen overraskelser senere, sier en hemmelighetsfull Holm-Antonsen.

Ryktene sier imidlertid at det skal komme en podkast ganske snart hvor lytterne skal bli ekstra godt kjent med Kilde.

Og lørdag er Kilde kampsponsor i oppgjøret Storhamar – Vålerenga i CC Amfi. Der vil mange møte det nye konsernnavnet for første gang.

– Det er jo viktig å vise hva Kilde er og hva datterselskapene gjør. Det er mange flotte merkenavn og selskaper som skal leve hver for seg, men som har en god og trygg støtte i Kilde, sier Kristiansen, og legger til:

– Navnet fremstår veldig fremtidsrettet og bærer bud om store ting. At man tar noen steg videre og satser inn i framtiden.

– Binder oss ikke

Også konsernsjef Nordgård er fornøyd med det nye navnet, som han mener kler et konsern som han er overbevist om vil prege og utgjøre en forskjell i utviklingen av Hamarregionen og Innlandet:

– Derfor har vi landet på et navn som ikke binder oss til en spesifikk bransje som media, eller som er begrenset av et stedsnavn.

– Men det er engasjementet, kreativiteten og motet hos de ansatte i selskapene i Kilde-familien som er vårt største konkurransefortrinn, og som vil drive innovasjon og utvikling fremover.

Kilde

(formelt KildeGruppen AS) er en familie av selskaper innen medier og kommunikasjon.

Totalt teller KildeGruppen cirka 150 årsverk med en årlig omsetning på rundt 300 millioner kroner, fordelt på virksomhetsområdene nyhetsformidling og kommunikasjon.

I Kilde finner man avistitlene Hamar Arbeiderblad, Stangeavisa og Lokalavisa Trysil – Engerdal.

Kommunikasjonsvirksomheten er samlet i AspireGruppen, bestående av ANTI Hamar, Fortell Innholdsbyrå, Flisa Trykkeri og Spire kommunikasjon.

Foreløpig siste medlem i familien er innovasjonsselskapet G64 Vekst, som bistår oppstarts- og vekstselskaper med utvikling.