(Nettavisen): Meierigiganten torsdag legger fram regnskapet for årets fire første måneder, tertial. Og tallene viser at Tine i første tertial hadde totale inntekter på 8380 millioner kroner, et driftsresultat på 443 millioner og et resultat før skatt på 521 millioner.

Inntektene er økt med 8 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Men dessverre for forbrukerne; Veksten i salgsinntektene er drevet av prisøkninger i alle markeder. Det er gjort for å kompensere for et høyt prisnivå. Tine melder nå at markedet vris mot produkter med lave priser.

Tine hadde et dårligere resultat i 2022 enn i 2021. Fjoråret var preget av at kostnadene økte mer enn inntektene.

Resultatet i årets fire første måneder er en god del bedre enn i første tertial i 2022., men volumene svikter. Bøndene har levert 8 prosent mindre kumelk til Tine enn de gjorde for et drøyt år siden.

Strammere økonomi

Tine skriver i rapporten at verdens økonomi er sendt inn i en usikker tid. Det påvirker alle markedene hvor Tine er til stede. Transportkostnadene har ifølge Tine økt med omtrent 17 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg er en svak krone mot euro negativt for innkjøpskostnadene.

– Stigende inflasjon, høyere renter og et høyt kostnadsnivå, har ført til strammere økonomi hos forbruker. Vi ser et volumfall i alle våre virksomheter, som følge av redusert kjøpekraft og hardere prioritering hos folk flest etter første tertial., sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine i en pressemelding.

Meieriproduktene i dagligvaremarkedet i Norge har ifølge Tine en volumnedgang på 2,5 prosent. Tine taper ytterligere 0,2 prosentpoeng.

Tine må nå jobbe med kostnadene for å bedre lønnsomheten.

Prisøkninger

– I kraft av det gode arbeidet med å redusere kostnadene våre, samt prisøkninger for å kompensere for høye kostnadsøkninger i verdikjeden vår, leverer vi likevel et akseptabelt og nødvendig resultat for eierne i ei krevende tid, sier Hovland.

Dagligvarekjedene har nå skrudd opp prisen på melk fra Tine. Nettavisen skrev for en drøy uke siden at Kiwi har satt opp prisen på 1 liter skummet melk fra 17,70 kroner til 18,60 kroner.

1 liter lettmelk fra Tine koster nå 20,40 kroner, mens prisen på 1 liter H-melk har økt fra 20,70 kroner til 21,70 kroner. Økningene er på ca. 5 prosent, noe mindre for lettmelk.

Tine er eid av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. Virksomheten er produksjon og salg av melk, ost og andre meieriprodukter i Norge og utlandet.