Saken oppdateres

(Nettavisen): Kiwi knuser konkurrentene viser ferske tall onsdag morgen. De er nå landets største dagligvarekjede med 24,1 prosent. Det betyr at hver fjerde krone nordmenn la igjen i en dagligvarebutikk i fjor var hos Kiwi.

Coops lavpriskjede Extra vokser med 0,6 prosentpoeng og Rema 1000 vokser med 0,3.

Lavpriskjedene går voldsomt fram med andre ord.

Se alle tall lengre ned

– Blir belønnet

Norgesgruppen eier kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker. De mener det særlig er en viktig forklaring på Kiwi sin suksess.

– Kiwi ble belønnet av kundene fordi de flere ganger gjennom året kjørte hardt på pris og unnlot å øke prisene 1. februar, i motsetning til lavpriskonkurrentene, sier kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen Stein Rømmerud til Nettavisen.

Han forklarer trenden med at stadig flere velger lavpris slik:

– I en tid med økende priser på de fleste varer og tjenester, så flyttet mange kunder seg fra supermarkedene til lavprisbutikkene., sier han.

Bekymret for Coop

Konkurransen i dagligvaremarkedet blir fulgt med argusøyne av både Konkurransetilsynet og politikere. Flere har uttrykt bekymring for at Norgesgruppen skal vokse seg for stor. Og blant annet Forbrukerrådet har fryktet at Coop kan bli svekket og til slutt skvist ut av markedet.

De ferske tallene viser at Coop samlet går klart tilbake fra 29,5 til 29,2 prosent i markedsandel. Samtidig går Norgesgruppensamlet fram med 0,1 prosentpoeng.

– Sett i lys av endringene i markedet og kundeatferden, er vi tilfredse med utviklingen til de øvrige kjedene og særlig supermarkedkjeden Coop Mega, sier kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen til Nettavisen.

En Coop-kjede gjør det imidlertid godt.

– I fjor var konkurransen mellom dagligvarekjedene tøffere enn noen gang tidligere. Coops største kjede Extra befestet sin sterke posisjon som en av landets aller billigste kjeder, sier Kristiansen.

Rema 1000 vippes av tronen som landets største kjede, selv om de tar markedsandeler.

-Vi ser at flere kunder i 2023 gikk over til å ha lavpris som sin primærbutikk. Derfor har lavprismarkedet økt og Rema 1000 har tatt en økt del av totalmarkedet, sier Salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye

– Vi har hatt en solid kundevekst på over 5,6 prosent i 2023 og våre kundeundersøkelser viser også at kundene er svært fornøyd, sier hun.

Ville holde tilbake

På forhånd var det knyttet spenning til om offentligheten i det hele tatt ville få vite størrelsen til Norgesgruppen sine kjeder. De sa nemlig først nei til å gi ut sine tall. De begrunnet det med at tallene for det tradisjonelle dagligvaremarkedet ikke er relevante lenger.

Både Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet reagerte.

– Vi ønsker å se markedsandeler, det er viktig for å forstå konkurransen i dagligvaremarkedet, uttalte avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Beate Milford Berrefjord til Nettavisen.

Da Norgesgruppen fikk vite at både Coop og Rema 1000 ville dele sine tall, snudde de.

– Det er ingen grunn til hemmelighold, skrev kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i en epost til Nettavisen.

Tallenes tale

Slik har utviklingen vært for markedsandelen til de ulike kjedene. I skrivende stund har ikke Bunnpris oppgitt sine tall.

Kjede 2022 2023 Endring
Rema 1000 23,5 23,8 0,3
Kiwi 22,5 24,1 1,6
Extra 16,7 17,3 0,6
Meny 10,2 9,3 −0,9
Spar 6,9 6,5 −0,4
Obs 4,8 4,6 −0,2
Coop Prix 3,4 3,2 −0,2
Bunnpris 3,5 ?? ??
Joker 3,4 3,3 −0,1
Coop Mega 3,3 3,1 −0,2
Coop Marked 0,8 0,6 −0,2
Matkroken 0,4 0,4 0,0

Slik har utviklingen vært for grupperingen:

Kjede-gruppering 2022 2023 Endring
Norgesgruppen 43,5 43,6 0,1
Coop 29,5 29,2 −0,3
Reitan 23,5 23,8 0,3