Dersom politikerne i Gjøvik og Ringsaker vedtar det nordre alternativet, som er ei ny motorvegbru parallelt med dagens mjøsbru, mister 14 familier husene sine i boligområdet ved båthavna i Moelv.

Men dersom de folkevalgte velger det søndre bru-alternativet spares hele boligområdet Strandvegen og Puttenvegen. Støy og forurensing vil også bli betydelig redusert sammenlignet med dagens situasjon.

Utfordringen med det søndre bru-alternativet at en firefelts E6 vil måtte bane seg veg mellom fire gravrøyser fra bronsealderen. Prosjektledelsen i Nye Veier AS varsler at de forventer innsigelser fra både regionale og nasjonale myndigheter til tross for at motorvegen ikke kommer i direkte konflikt med de uttømte gravrøysene.

Men i dette tilfellet kan det likevel komme innsigelser fordi den søndre E6-traseen mot brufoten vil kunne forstyrre opplevelsen av gravrøysene – hva nå det måtte innebære.

Det blåser opp til en klassisk konflikt i det vakre mjøslandskapet rundt båthavna i Moelv. Skal hensynet til fortidsminnene veie tyngre enn hensynet til folks bo- og leveområder?

I dette tilfellet berøres ikke gravrøysene direkte av E6-framføringen til ny mjøsbru. Det bør være et tungtveiende argument for at både Statsforvalteren og Miljødepartementet dropper sine eventuelle planer om innsigelser.

Vi trenger ikke to gigantutbygginger ved Moelv-foten av Mjøsbrua som forsinkes av årelange byråkratiske prosesser og politisk retorikk.

Staten har bevilget 15 milliarder til bygging av E6 fra Moelv til Øyer. Gravemaskinene er allerede i gang nord for Lillehammer.

La ikke dagens mjøsbru bli en flaskehals mellom Hamar og Lillehammer i påvente av at det velges trasé for ny mjøsbru.

Klimagevinsten og samfunnsnytten er desidert størst ved å velge søndre bru-alternativ. Det faktum at reiseavstanden mellom Moelv – Gjøvik reduseres er det viktigste bidraget.

Vi kan vanskelig se at de innsigelsesmyndigheter som måtte være opptatt gravrøyser, kan tillate seg å vrake et samferdselsalternativ som gir en betydelig klimagevinst sammenlignet med alternativet som ikke forstyrrer opplevelsen av gravrøysene.

Staten skal bygge nytt mjøssykehus i Moelv. Ved å bygge søndre mjøsbru kan dagens E6 gjennom Putten-tunnelen benyttes som sykehusatkomst.

Så vel sykehusplanleggerne som prosjektledelsen i Nye Veier tar dette med i sine vurderinger. Det vil selvsagt politikerne også gjøre, for det er de folkevalgte som skal velge brutrasé.

Ved å bygge ny mjøsbru ved siden av nåværende vil seks kjørebaner side om side – og en enorm kulvert – bli en uforsonlig barriere mellom byen Moelv og Mjøsa.

Vi skjønner godt hva den berørte huseier Arve Nordengen mener med utsagnet «jeg vil se den politikeren som går for riving av 14 hus». Her kan vi for egen regning legge til at vi vil høre argumentene til de politikerne eventuelt vraker det mest klimagunstige bru-alternativet.