Denne påsken står Vikingskipet tomt.

Verdens største datafestival – The Gathering – blir ikke arrangert. Titall tusen mennesker har gjennom mange år deltatt. Gatheringen har vært ei rugemaskin for mange som har funnet sin yrkesveg gjennom det som startet på ungdomsrommet.

Arrangørene har antydet at The Gathering kanskje gjenoppstår. Men i år er i alle fall skjermene mørke.

Nærmest samtidig med dette kommer nok en dårlig nyhet.

Etter mer enn ett tiår i drift, er det slutt for Hamar Game Collective. (HGC)

Selskapet har selv begjært oppbud.

Et symbol i norsk spillindustri er gått tapt, skriver Per Kristian Coskun i et debattinnlegg. Han er daglig leder i Infinity Branch Studios. Adresse for selskapet har til nå vært Hamar.

Les også

Et symbol i norsk spillindustri er gått tapt

HGC har eksistert siden 2013, og har blant annet vært huset i det tidligere DnB-hvelvet, Torggata 74 og nå sist i PARK Gründer- og næringshus i Hamar.

Hva er det som nå skjer med spillbyen Hamar?

Daglig leder Catharina Due Bøhler i HGC sier til HA at det har vært det hun kaller en veldig uheldig utvikling i et miljø som tidligere har vært veldig positivt.

– Dessverre har styret måttet konkludere at den økonomiske utfordringen var for stor til å unngå konkurs.

Spillbyen har vært noe av et teknologisk utstillingsvindu for byen. Den er blitt vist fram til- og skrytt av fra sentrale politikere opp på statsministernivå. Den er omtalt på nasjonalt og internasjonalt plan. Spillbyen Hamar har vært en slags offentlig hemmelighet, en suksess som de som visste om, virkelig visste om.

Den var, skriver Coskun, et flaggskip for Hamar.

For byens del er det trist at dette flaggskipet nå omtales i fortid.

– Vi solgte hus, sluttet fast jobb og flyttet fra venner og familie for å studere og følge drømmen om spillutviklere.

Nå har det hamarbaserte gründerskapet grunnstøtt.

– Hvilken annen by har det å spille Dungeons and Dragons og tv-spill som en del av fadderuka?

For folk flest synes det kanskje ikke så godt at spillbyen Hamar nå ligger i ruiner.

Men det er altså 16 norske spillselskapers utviklerfellesskap som nå stenger dørene.

Og i Vikingskipet lyser det ikke i en eneste dataskjerm denne påsken.

Det er å håpe at noen kan få en høyoppløselig og salgbar Føniks til å reise seg fra den digitale asken.