(Nettavisen): 2,3 millioner Coop-kunder har personlige kuponger som i snitt gir dem 20 prosent rabatt.

Før jul i fjor hadde kundene kuponger til en verdi av 50 millioner kroner. Nå er summen nesten det dobbelte. I sum har kundene kuponger for en verdi av 97 millioner kroner.

Brød og bananer

For å bruke disse må man laste ned appen til Coop og aktivere kupongene.

I 2023 var dette noen av varene som toppet listen over mest utsendte kuponger:

  • Brød
  • Bananer
  • Egg
  • Agurk
  • Kyllingfilet

Se større liste lenger ned

Medlemmene får kuponger på varer de handler ofte.

– De benytter seg mest av kuponger på meierivarer. Spesielt populært er melk, rømme og yoghurt, men også makrell i tomat er populært, sier kjededirektør i Extra, Håvard Jensen.

– Alle monner drar

I år har kundene benyttet seg av kuponger i stort monn. Så langt har det gitt en samlet rabatt på 330 millioner kroner. Blogger Rune "Gjerrigknarken" Nikolaisen bruker kupongene når det passer.

– Av kupongene jeg har fått nå er det minus fire kroner på klementiner, minus fire på mozzarella og minus fire på bakemargarin. Det er ikke vanvittig. Men jeg aktiverer dem og kjøper hvis jeg uansett skal ha varene, sier Gjerrigknarken.

–Som Ole Brum sier jeg: Jeg tar gjerne i pose og sekk, sier han.

Men han kunne ønsket rabattene var litt saftgere.

– Jeg synes en del av kupongene er litt puslete. Men alle monner drar, sier blogger Rune "Gjerrigknarken" Nikolaisen.

Han følger ekstremt godt med på kjedenes rabattordninger og kundeaviser. Kronerabatten kupongene gir varierer, men er ofte på fire til seks kroner.

Pass på!

Kupongene kan benyttes i alle Coop sine butikker. For kunder er det viktig å være obs på at det er store prisforsjeller mellom Coop sine ulike dagligvarekjeder. For eksempel er prisene generelt klart høyere hos Mega og Prix enn hos Extra.

– Pass på! Bruker du en kupong hos Mega kan prisen fortsatt bli høyere enn om du hadde handlet hos Kiwi, sier Gjerrigknarken.

Extra ligger prismessig på nivå med Kiwi og Rema 1000, og det var også Extra som vant den siste store pristesten i Nettavisen.

Det betyr at et prisavslag på 10 kroner på en Grandiosa-pizza vil være et mye bedre tilbud hos Extra enn hos Mega.

– Litt gøy

For Coop er kupongene viktig for å bygge lojalitet og lokke kunder til butikken. Men i dyrtiden vi er inne i er kuponger også en kjærkommen ekstrarabatt for mange.

– Julen er en dyr tid for mange og med renteøkningen blir det enda strammere for mange, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

– Medlemmene er generelt opptatt av å bruke kupongene de får, og vi er sikre på at de ytterligere besparelsene vil være nyttige å ha når de nå planlegger julehandelen sin, sier Jensen.

Gjerrigknarken bruker kupongene når han uansett skal kjøpe varen.

– Men hadde det ikke vært bedre med bare lave priser og ikke alle disse rabattsystemene?

– Kjedene trenger nok noe for å dra folk inn i butikken. Og for meg som kunde er det litt gøy også. Og det er ikke mitt problem at andre velger å ikke benytte seg av rabattene, sier Rune "Gjerrigknarken" Nikolaisen.