Eksperter peker på kombinasjonen av lite kunnskap og latskap som årsaken til at nordmenn tar denne sikkerhetsrisikoen.

– Vårt inntrykk er at mange nordmenn fortsatt lader elbilen sin fra stikkontakt. Vi tror at mye av dette henger sammen med en manglende forståelse for den belastningen elbillading har på stikkontakten og det elektriske anlegget, sier Rune S. Nielsen, brannekspert i Gjensidige Forsikring.

I en tidligere undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av elbilladeselskapet Zaptec, svarte 8 prosent av norske elbileiere at de lader fra vanlig stikkontakt. Det tilsvarer over 70.000 nordmenn.

– Det kan potensielt være livsfarlig å lade elbilen fra vanlig stikkontakt, og det kan være årsaken til brann i både hus og garasjer. Stikkontakten som er i garasjen eller på hytteveggen er ikke beregnet for den type strømtrekk som elbillading har over tid, i tillegg til at gamle stikkontakter ikke har jordfeilvern eller beskyttelse hvis det kommer likespenning tilbake, forklarer Kristine S. Sund, avdelingsleder i El-sikkerhet Midt-Norge og ansvarlig for Instagramkontoen «Frk. Elsikkerhet».

Belastningen blir svært stor

Sund forteller at risikoen for at det kan oppstå varmgang i stikkontakten, i kabelen eller i sikringsskapet som følge av elbilladingen, er stor.

– Det er flere grunner til at lading fra stikkontakt på fast basis ikke er anbefalt. For det første medfører lading av elbil i vanlig stikkontakt at belastningen på ledningene blir svært stor siden de belastes med maksimal kapasitet over tid. Det er ikke stikkontakten eller anlegget konstruert for og denne belastningen kan føre til varmgang og i verste fall brann, istemmer Nielsen.

– For det andre er ikke stikkontakten laget for den vekten som ladekabelen har, og det er derfor viktig at den ikke «henger» i støpselet. Inne i kontakten vil en slik belastning kunne medføre skader, med den konsekvens at varmgang kan oppstå også når du bruker noe annet i den samme stikkontakten.

Lettvinte løsninger og dårlig kunnskap

Både Nielsen og Sund peker på liten forståelse for hvordan strøm fungerer i forbindelse med elbillading, i kombinasjon med latskap og økonomi som årsaker til at nordmenn fortsatt lader fra stikkontakt.

– Det er en lettvint løsning og folk tror det fungerer fordi det er strøm i stikkontakten. Mange gidder ikke skaffe seg en ordentlig ladeboks, fordi de tenker at «strøm er strøm». Det er det som er det farligste med strøm, du ser ikke faren med det før det er for sent, sier Sund.

Sund har selv vært på flere elkontroller der de har oppdaget varmegang i stikkontakter som ble brukt til lading.

– Det er ofte tilfeldig at det blir oppdaget, siden brukerne ikke tenker over at det smelter inne i kontakten før den nesten er borte. Vi nordmenn er late og trekker ikke ut stikkontakten mer enn vi må. Det vi oftest ser er at det er svidd inne i kontakten eller at plastikken og gummien rundt begynner å smelte. Da er det kun et tidsspørsmål før det kan begynne å brenne.

Pass på - spesielt nattetid

I dag er det ikke lenger lov å lade elbilen fra stikkontakt annet enn til nødlading, med mindre man fikk lagt opp en egen kontakt til elbillading før 1.6.22. Disse kontaktene skal ha egen kurs, beskyttelse mot jordfeilvern type B og overspenningsvern i sikringsskapet.

– Nødlading skal som hovedregel kun benyttes når du ikke har andre muligheter. Ved å installere en ladestasjon hjemme og på hytta får du en tryggere lading, samtidig som du kan lade på høyere effekt og styre ladingen automatisk etter strømprisene, forteller Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

– En dedikert ladeboks tåler mer strøm og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og i verste fall brann. Det er spesielt viktig hvis du lader elbilen din om natten.

Hvis du likevel må nødlade bilen, anbefaler Økland at du følger med på kontakten under ladeøkten. Du skal kunne ta i både kontakten, støpselet og kabelen for å forsikre deg om at det ikke er varmt. Du må heller ikke finne på å bruke skjøteledning.