(Nettavisen): Jordbærsalget er i gang til fryd og fortvilelse. Én problemstilling splitter det norske folk:

Er det sosialt akseptabelt å mikse og trikse med jordbærkurven?

Mens noen mener det er greit å bytte ut dårlige bær med gode fra en annen kurv, synes andre det er å gå langt over streken.

Kjedene ønsker ikke at du skal sette sammen din egen kurv med jordbær.

– Toppen av egoisme

Kjell Sørensen har sett seg lei praksisen etter å ha observert folk grave i jordbærkurvene i mange år.

– I fjor så jeg en ung dame fylle jordbærkurven rett foran øynene mine. Jeg snakket med henne, noe jeg ikke skulle gjort. Etterpå sa jeg ifra til gutten i kassa. Han var ikke interessert i å ta tak i det, sier Sørensen.

Igjen står halvfulle kurver med jordbær som man må betale full pris for.

– Du kommer etter jobb i 17.00-tiden, og kurvene er halvfulle. Folk stjeler jordbær så det tyter. Det er toppen av egoisme.

Selv veier han kurven hvis han er i tvil om det er 500 gram eller ei.

Hyller svenskene

Kjell har også bodd i Sverige i noen år og hyller svenskene for deres prisgrep.

– Der betaler man per kilo.

Det mener han bør være løsningen her i Norge også.

– En jordbærkurv skal inneholde 500 gram. Hvis ingen hadde rappet noen jordbær, hadde alt vært greit, sier han.

Kjell etterlyser tiltak fra dagligvarebutikkene:

– Hvorfor gjøres det ikke noe mer? Det burde vært gjort noe mer for mange år siden, sier han.

Tar grep

Norgesgruppens kommunikasjonsjef Kine Søyland forteller at de har tatt grep som kan føre til mindre triksing og miksing med bærkurvene.

– Alle våre 400 grams kurver kommer til å ha lokk på seg i år. Når det gjelder 500 gram, kommer vi her med en ny type kurv som skal forhindre at folk flytter på bær, sier Søyland til Nettavisen.

Mener kundene er ærlige

Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen mener at de fleste av Coops kunder er ærlige. Likevel er det noen kunder som driver selvplukk av jordbær:

– Der man opplever det som utfordrende. har vi hengt opp plakater med henstilling om ikke å flytte bær mellom kurver. Vi følger med og supplerer om vi ser det er kurver hvor det er plukket ut bær, sier Kristiansen til Nettavisen.

Coop har vurdert kilopris.

– Men for at det skal være enkelt for kundene å sammenligne priser mellom kjedene, benytter vi som alle andre pris per kurv, sier Kristiansen.

Rema 1000 selger jordbærkurver både med og uten lokk. Det avhenger av sesong og produksjonssted, opplyser kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

Rema 1000 ønsker å stole på at kundene ikke driver med selvplukk:

– Våre frukt- og grøntansvarlige rydder og fyller på hele tiden. Men om noen opplever at jordbærkurvene våre ikke innfrir etter forventningene, må de ta kontakt med en som jobber i butikken. Så finner vi en løsning med det samme, sier Aarnes til Nettavisen.