(Nettavisen): Forbrukerrådet legger ingenting imellom når de nå går ut og advarer kraftig mot en type strømavtale som over 90.000 norske husholdninger benytter seg av.

– Selskapene gjør seg fete på kunder med lite innsikt, er den krystallklare beskjeden.

Disse kundene betaler nemlig samlet nær to milliarder kroner i året mer for strømmen sin, enn de trenger.

Ikke særlig «trygg» og «lavpris»

Dette er kunder som benytter seg av såkalte variable strømprisavtaler, en type avtaler som var dårlig i gamle dager – og som har blitt vesentlig dårligere etter at strømstøtte-ordningen dukket opp.

Så dårlig er disse avtalene, at strømselskapene stort sett har sluttet å selge dem. Men om du har hatt en tidligere, så fortsetter disse avtalene å løpe til du selv velger å si opp.

– Flere av disse avtalene har navn som «Solid», «Trygg», «Lavpris» og «Forutsigbar». Dessverre er det ingen sammenheng mellom lovnadene og avtalen kundene har endt opp med. Her er det mange som betaler veldig mye mer for strømmen enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Ifølge ny statistikk fra Forbrukerrådet og NVE, vil en gjennomsnittlig bruker av disse avtalene betale rundt 19.000 kroner mer i året for strømmen sin, enn de hadde trengt hvis de benyttet en mer vanlig strømavtale.

Forbruk (kWh) Overpris per år
20 000 23 368
16 000 18 694
12 000 14 021

Anbefaler deg å hjelpe andre

Forbrukerrådet mener at de kundene som har disse avtalene er de som kanskje forstår minst av strømmarkedet.

– Ingen ønsker å betale mer enn de må for strømmen. Det er da også de kundene med minst innsikt som er blitt stående på disse avtalene, og som ender opp med å betale svært dyrt for strømmen, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

De anbefaler deg å hjelpe andre du mistenker at trenger hjelp. Alt du trenger er navnet på strømavtalen for å sjekke den på sammenligningstjenesten Strømpris.no

– Dette er penger som hadde kommet godt med for de fleste, gitt både høye strømpriser og høyere priser generelt. Dessverre lever selskapene tydeligvis godt med at kundene betaler ågerpris for strømmen.

Så dårlig er faktisk avtalene

I motsetning til en vanlig strømavtale som følger spotprisen på strøm, er det strømselskapene som selv bestemmer strømprisen på de variable strømavtalene fram i tid.

Det betyr at du betaler en fast pris for strømmen gjennom hele døgnet og uka. Det forlokkende er at du dermed har sikkerhet for hva strømprisen vil bli – og slipper å betale for ekstreme priser som tidvis dukker opp.

Men strømselskapene selger ikke en slik forsikring gratis. Statistikk fra NVE viser at denne typen avtaler i snitt har vært lønnsom i én uke det siste året.

– Ved variable prisavtaler gis det varsel om endringer i pris 30 dager i forkant. Prisen på slike avtaler har en tendens til å stige kjapt når det er minimale økninger på kraftbørsen, men går ned ganske sakte når spotprisen synker, advarer Forbrukerrådet.

I tillegg blir denne forsikringen ekstra dyr på grunn av strømstøtten:

Strømstøtten tar utgangspunktet i den offisielle prisen time-for-time. At du betaler mye mer for strømmen din, betyr ikke at du får mer strømstøtte.

– De siste tre månedene har variable avtaler kostet 204 øre pr. kWh i Sør-Øst Norge. Spotprisen har i samme periode vært på 98 øre. Dyrest av alle avtalene er Nordlysenergis «Topp 3 Garanti» med 468 øre/kWh, opplyser Forbrukerrådet.

Onsdag ble det for øvrig klart at kundene til selskapet flyttes over til Kilden Kraft, men ifølge Europower vil ikke dette påvirke avtalene.

Ber strømselskapene avvikle ordningene

Forbrukerrådet ber også igjen strømselskapene som fortsatt har kunder på disse gamle kontraktene, om å selv rydde opp i disse.

– Bransjen har tidligere hevdet at de ikke kan avslutte variable avtaler uten kundenes samtykke. Samtidig har selskapene tidligere endret både priser og vilkår på andre avtaler kun ved å informere om endringen. Det er da heller ingen som vil protestere dersom det gjøres endringer som kommer kundene til gode, mener Forbrukerrådet.

– Her står det opplagt på viljen, og ikke evnen. At avtalene ofte er solgt av selskaper sertifisert med «Trygg strømhandel» sier sitt om både ordningen og ikke minst om en bransje som setter egen inntjening foran kundenes beste, sier Inger Lise Blyverket.