(Nettavisen): – Når gevinsten er høy, og sjansen for å bli tatt er så lav når politiet ikke har nok kontroller, så kommer vi nok bare til å se en økning i problemet framover, sier Geir A. Mo.

Han er administrerende direktør i NLF, og han sier at deres medlemmer den siste tiden har opplevd en rekke grove tyverier.

En rekke grove tyverier

En rekke lastebiler parkert i byer på Østlandet har den siste tiden blitt utsatt for grove tyverier. I Sandefjord, Tønsberg, Skien, Mysen, Larvik og Kongsberg har de frekke tyvene slått til. Sistnevnte sted har hele 13 lastebiler blitt så grovt demontert at de har blitt stående ubrukelige igjen.

I en pressemelding skriver NLF om Dag Arne Halvorsen, som driver Dag Arne Halvorsen transport. Forrige uke ble slo tyvene til.

– Allerede før jeg var kommet til bilen hadde jeg fått SMS fra bekjente som lurte på om jeg hadde vært og skrudd på bilen. Jeg skjønte derfor at noe var galt før jeg kom frem, sier Halvorsen.

– Føler meg ikke trygg lenger

Men synet som møtte han overrasket. Halvorsen mener nemlig det han så tyder på at det har vært profesjonelle tyver på ferde.

– De skal virkelig vite hva de gjør, for det er store og tunge deler på en betongbil. Alt var utført på en profesjonell måte. For å få åpnet fronten på den måten de hadde gjort, har de måttet åpnet sentrallåsen. Hele panseret og stigetrinnet var også skrudd av, forteller lastebileieren.

Halvorsen sier videre at han ikke føler seg trygg lenger og at situasjonen er kjempefrusterende.

– Vi forsøker å parkere bilene så godt vi kan inntil vegger og innenfor bommer med overvåking, men det ser ikke ut til at tyvene bryr seg om det. Nå må det komme på plass bedre kontroller på vei ut, slik at vi kan få stoppet tyvene, sier han.

Tollvesenet: – Samarbeider godt med politiet

Kari Klævold er underdirektør i tolletatens grensedivisjon. Hun sier at de samarbeider godt med politiet og at informasjonsflyten er god.

Overfor NLF vil hun ikke svare på om de kjenner til en økning i antall biltyverier i Norge – og om dette er noe de nå har fokus på.

– I henhold til grensesamarbeidsavtalene Norge har med Finland og Sverige, er hovedregelen at Finland og Sverige har ansvar for å kontrollere transporter inn i disse landene, mens Norge har ansvar for å kontrollere trafikken inn i Norge. Vi utfører likevel kontroller av transporter på vei ut av landet, og det kan være i samarbeid med politiet, sier Klævold.

Politiet: – Kommer ofte i bølger

– Slike tyverier kommer ofte i bølger. Det er store verdier som står lett tilgjengelig og man kjenner til at det ofte er bestillinger som går videre ut av landet, sier leder for felles enhet fra for forebygging i Sør-Øst politidistrikt, Nina Karstensen Bjørlo til Nettavisen.

Hun sier eierne av lastebiler og andre verdifulle transportkjøretøyer kan ta en rekke grep.

– Det handler om å gjøre tilkommeligheten vanskelig. Låse kjøretøyene inne på områder og sikre dem på best mulig måte. Et tiltak kan være videoovervåking, sier Bjørlo.