Gå til sidens hovedinnhold

Rundt i aulaen vandrer 14-åringene med hvert sitt spillkort i panna. 

Noen av dem hilser blidt på hverandre.

Andre blir fullstendig oversett. Av alle.

De håndplukkede elevene som er med på øvelsen, har fått en viktig oppgave på skolen. 

Men først skal de selv få kjenne på hvordan det er å føle seg på sidelinja.

- Noen lærere er veldig flinke til å oppdage det om noen ikke har det bra. Men hvor enkelt det er, kommer litt an på situasjonen, sier Karlina Kaulina (14).

Markus Alexander Skogen Haukås (14) tror elevenes kjennskap til hva som rører seg i klassen er nyttig.

Lærer Jan-André: – Om man vil eller ikke, er det alltid en form for hierarki på skoler og i klasser

– Jeg ser selv at noen er utestengt i friminuttene. Det er ikke bra. Jeg vil at alle skal være med, sier 14 år gamle Karlina Kaulina.

For abonnenter