HA har tidligere omtalt at daglig leder i Hagens Transport, Kai Hagen, har tatt et gebyr på 2.000 kroner til Høyesterett.

Bakgrunnen er at en av sjåførene i Hagens Transport AS overholdt ikke hviletidsbestemmelsene og ble bøtelagt med 1.000 kroner. Sjåføren erkjente og betalte gebyret umiddelbart.

Men staten nøyer seg ikke med å bøtelegge sjåføren.

De sender også et dobbelt så høyt gebyr til bedriftseieren.

Da Kai tok saken til Høyesterett, «tok han en for laget».

Nå er kjennelsen fra Høyesterett klar.

Full seier

Ifølge lastebil.no, som driftes av Norsk Lastebileier-forbund, ble det full seier for Hagen.

Høyesterett har gjort det gjeldende at det foreligger lovanvendelsesfeil da lagmannsretten skulle lovgivningen på domstidspunktet. Det skjedde en lovendring etter kjøringen fant sted.

Subsidiært har de også gjort gjeldende at det heller ikke var grunnlag for å ilegge boten etter bestemmelsen slik den tidligere lød.

– Nå har jeg kjørt saken for å få rettferdighet, og det er derfor godt at vi har blitt hørt. Jeg håpet at fornuften ville seire hele vegen, og nå har den endelig gjort det. Det er godt å vite at det er mennesker der ute som finner ut av ting, og kan slå fast at det har blitt begått feil, sier Hagen til lastebil.no.

Robert Aksnes i Advokatfirmaet Vectio har kjørt saken. Han mener avgjørelsen må få betydning Vegvesenets praksis når det gjelder ileggelse av gebyr for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Stor betydning

Da saken pågikk i Høyesterett, sa Hagen dette til HA:

– Det er ikke riktig at vi skal bøtelegges dobbelt på denne måten. Vi har sett oss lei på at denne bransjen har blitt en skyteskive, og nå må vi stå mer samlet for å få noen rettigheter, sa han.

Nå har han altså blitt hørt.

Også regionleder Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund sa den gangen at avgjørelsen i saken vil være viktig videre.

– Avgjørelsen får stor betydning for alle transportører som Hagen, sa Tysnes da.

Siden kjennelsen fra lagmannsretten nå blir opphevet, må saken trolig behandles der på nytt.