Dette leserbrevet er et kort utdrag fra et brev stilet til ordfører og kommunedirektør i Løten kommune. Brevet i sin opprinnelige form er underskrevet av representanter fra alle de offentlige skolene i Løten, og kan leses i sin helhet under møtedokumenter til kommunestyremøtet 24/4.

I «Notat Utredningsbehov – Framtidens skole i Løten» konkluderes det med at det “gjennom et bredt kunnskapsgrunnlag og gjennomførte høringer på alternativene, er lagt et godt grunnlag for videreføring av ett alternativ.”

Vi velger å stille oss svært kritiske til denne konklusjonen.

Det påpekes også i notatet at det er hull i kunnskapsgrunnlaget, basert på tomtevalg, kontroll av areal, infrastruktur, arealbehov og økonomiske konsekvenser, og vi mener at flere av disse punktene burde vært utredet før avgjørelsen skal tas.

Vår kritikk til prosessen handler om svikt i kommunikasjon, metodevalg og mangler i medvirkningsprosessen, samt en utredning hvor alle alternativer ikke er utredet godt nok og ei heller satt tydelig opp mot hverandre. 

Det mest graverende er likevel fraværet av dagens skolestruktur, modell 0, i nær sagt alle ledd gjennom denne prosessen.

I «Framtidens skole i Løten – kvalitet og innhold» blir kommunedirektøren bedt om videre utredning av tre alternativer opp imot dagens struktur.

Vi kan ikke se at modell 0 er brukt som sammenligningsgrunnlag i den videre utredningen, og den er heller ikke med som et av alternativene i nevnte dokument.

På Løten kommunes hjemmeside leser vi: “Politikerne skal nå vedta hvilken modell de ønsker å gå for, enten en storskole 1-10, en barneskole og en ungdomsskole eller to barneskoler og en ungdomsskole.”

Hvor ble det av modell 0 her? Vi retter sterk kritikk mot at modell 0 ikke har blitt sydd sammen med de tre andre alternativene i utredningen. I medvirkningsprosessen har det blitt spurt om innspill, men hvordan kan politikerne forvente reelle svar når utredningen bare nevner tre alternativer og ikke modell 0?

Vi mener at en prosess for å finne svar på hva Løtens befolkning anser for å være en god og framtidsrettet skole, skal være preget av nøytralitet.

Vi opplever derimot en ubalansert framstilling farget av kommuneadministrasjonens ønske om utfall, der sakens dokumenter, og valg av statistikk og forskning er tilpasset et foretrukket alternativ.

Vi stiller spørsmål ved om dette hele veien har vært en styrt prosess, og undrer oss over om Løtens politikere kan vedkjenne seg dette.

Det var åpent for alle å komme med innspill i den åpne høringen, men det å skjønne saksgangen i kommunale avgjørelser, lese og forstå saksdokumenter og følge det politiske ordskiftet er ikke for amatører.

De innbyggerne som har tid og kapasitet til å forfatte et høringsnotat de synes er bra nok til å stå seg i en åpen høring, er i mindretall.

Det betyr likevel ikke at de andres synspunkter og meninger ikke er verdifulle. Etter uttalelser i Driftsutvalgs- og Formannskapsmøtene den 09.04 og 10.04, opplever vi at det kan virke som høringsinnspillene i favør av å beholde nærskoler blir avfeid som følelsesladede utspill.

Dette oppleves som en altfor enkel håndtering av viktige høringsinnspill, og vi mener disse handler om langt mer enn “bare” et ønske om kort vei til skolen og bevaring av det velkjente.

Et annet aspekt vi mener er graverende i medvirkningsprosessen, er at barnehageforesatte ikke har blitt inkludert på lik linje med foresatte til barn i skolen.

I kommunestyrets vedtak av 21.juni 2023 står det at det skal sikres en bred medvirkning som inkluderer en spørreundersøkelse for barn og unge, foreldre og ansatte i skolene og barnehagene.

En slik spørreundersøkelse for foresatte i barnehagen ble ikke gjennomført, til tross for at den ble etterspurt. Det kom heller ikke frem av invitasjonen til den åpne høringen, at dette var barnehageforesattes eneste mulighet til å høres.

Når det blir sagt at det skal gjennomføres en bred medvirkningsprosess, stiller vi oss undrende til at barnehageforesatte blir utelatt. Dette er tross alt foreldre til framtidens skolebarn.

Vi undrer oss også over hvilke utfordringer Løten vil møte dersom kommunen ikke lenger kan tilby nærskole til mange av sine innbyggere. Mener dere at den demografiske risikoen ved en sentralisering av Løtenskolen har blitt grundig nok utredet, diskutert og hensyntatt? I utredningen finner vi lite om dette temaet.

På bakgrunn av det vi har beskrevet stiller vi oss kritiske til prosessen som leder opp mot det særdeles viktige valget kommunestyrerepresentantene skal ta om framtidens Løtenskole.

Vår kritikk til prosessen handler om svikt i kommunikasjon, metodevalg og mangler i medvirkningsprosessen, samt en utredning hvor alle alternativer ikke er utredet godt nok og ei heller satt tydelig opp mot hverandre.

Prosessen har ikke blitt oppfattet som nøytral, og mange har vært av den oppfatning at “det allerede er bestemt” og dermed hatt liten tro på at deres deltakelse betød noe.

I våre øyne er det derimot åpenbart at Løtensokningene brenner for sin nærskole, og har et ønske om å vise engasjement.

Med dette brevet ønsker vi å problematisere hvordan denne viktige avgjørelsen om framtidens skole i Løten risikerer å bli tatt på grunnlag av en kritikkverdig prosess.