(Nettavisen): Frem til 30. september setter Nissan ned prisen på sin bestselger Nissan Leaf.

Modellen Leaf 39 kWh Visia starter nå på 199.900 kr, etter et heftig priskutt på 29.600 kroner.

Visia har 39 kWh batterikapasitet og prisen inkluderer en tre års serviceavtale. Med dette batteriet har bilen en rekkevidde på 270 km etter WLTP-målemetoden.

Men det er faktisk den rimeligste modellen som har fått det største priskuttet, både i prosent og i faktiske kroner. Den mest solgte utstyrsmodellen, N-Connecta, er satt med med 21.900 kroner til 249.900. Den har et større 59 kWh-batteri og en rekkevidde på 385 km.

Merk dog at leveringsomkostningene ikke er inkludert i disse prisene.

– Kampanjeprisen på de enkleste utgavene, med minste batteripakke, er utvilsomt et signal om at Nissan vil ha sin del av kaka i et tøft marked, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Nettavisen.

– Tøft marked

Nissan Leaf er fortsatt Norges mest solgte elbilmodell gjennom tidene. Ifølge tall fra elbilstatistikk.no er det registrert 77.822 Leaf i Norge per dags dato.

Nåværende modell har fem og et halvt bak seg på markedet. Den trenger dermed en ekstra dytt for å fremdeles være attraktiv, mener Frydenlund.

Det bekrefter også Stian Thrane, som er kommunikasjonssjef hos den norske Nissan-importøren.

– Vi setter ned prisen på Nissan Leaf for å gjøre den mer konkurransedyktig. Det er et tøft marked vi står overfor akkurat nå, sier Thrane.

Han legger til at interessen for den populære elbilmodellen fortsetter å øke, dette til tross for at det er kommet nye modeller på markedet de siste årene.

– Det er gøy å se at den fremdeles er såpass populær, til tross for at den har vært på markedet siden 2011, avslutter Thrane.

Lettere å selge bensin- og dieselbiler

Nettavisen har tidligere skrevet om at folk bruker mindre penger på bil enn tidligere. Selv om det ble registrert flere biler i mai i år, sammenlignet med i fjor, er det billigere biler som kjøpes.

– At folk kjenner renteøkning og prisveksten på lommeboken, ser man tydelig på nybilsalget. Langt færre tar seg råd til dyre biler enn for ett år eller to siden. Nå dominerer «folkebilene» registreringstallene, altså biler med et mer overkommelig prisnivå, sa direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til Nettavisen i juni.

Mange er blitt mer nøkterne, og velger heller en rimeligere bil enn å gamble med høye og dyre lån i en uforutsigbar økonomisk situasjon, mente han.

Dette vises også i at prisen på brukte elbiler har gått ned de siste månedene, samtidig som det tar betydelig lengre tid å selge disse bilene enn det gjorde for bare et halvt år siden.

Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no, bekrefter til TV 2 at det nå tar fire ganger så lang tid å selge brukte elbiler – sammenlignet med i fjor.

– Slik det ser ut nå, er trenden at det går raskere og raskere å selge fossile biler, mens det går tregere og tregere med hybrider og elbiler, fastslår han.