Hver tredje sjuendeklassing ved Nes skole føler seg mobbet på skolen. Det kommer fram av elevundersøkelsen for Ringsaker-skolen. Hver tiende sjuendeklassing i Ringsaker opplever mobbing på skolen. Ringsaker scorer litt dårligere enn landsgjennomsnittet når det gjelder mobbing på sjuende trinn.

Situasjonen er omtrent den samme for tiendeklassingene i ungdomsskolen, der åtte prosent av elevene kjenner på mobbing. Verst er det på Brumunddal ungdomsskole, der 15 prosent tiendeklassingene mobbes.

Resultatene av elevundersøkelsen kommer bare uker etter at kommuneledelsen la fram tall fra nasjonale prøver som viser at elevene i Ringsaker ligger under landsgjennomsnittet i de fagene elevene er testet i.

Summen av dette bør få alarmen til å gå i kommuneledelsen. Om ikke dette skulle være ille nok viser elevundersøkelsen at motivasjonen også er dalene.

Det paradoksale er at Ringsaker kommune har brukt mye penger og ressurser på å styrke opplæringen i hovedfagene matte, norsk og engelsk de siste årene. Ikke overraskende var "karakter- og skolepartiet" Høyre det eneste som i forbindelse med 2023-budsjettet stemte for å beholde de 12,5 millionene som ekstratimene i Ringsaker-skolen koster årlig.

Flertallet som kuttet de ikke lovpålagte ekstratimene, kan ha sett seg tvunget til å prioritere satsing på en stadig dyrere eldreomsorg. Politikerne - ikke bare i Ringsaker - kan bli nødt til å la skolen lide fordi gamle og syke lider enda mer. Eldrebølgen og en skole, der elever føler seg mobbet og lite motivert, kommer til å sette de folkevalgte på krevende prøver i årene som kommer.

Vi skal ikke velte all bekymring og ansvar for en økende ungdomsvold på skolen og kommuneledelsen. Hovedansvaret må fortsatt ligge hos foresatte som skal oppdra sine barn, og hos et politi som må få ressurser til å håndtere den økende volden.

Det er likevel ikke til å komme bort fra at særlig ungdomsskolen må ta mye av støyten. Det er her mye av mobbingen foregår og det er i tilknytning til skolen at noe av voldsbruken skjer. Elevene lærer ikke regning, norsk og engelsk bedre dersom lærerne også skal måtte håndtere elevenes sosiale utfordringer.

Kommunalsjef Anne Kari Thorsrud i Ringsaker varsler nå at skolene vil få tilført kompetanse som kan bidra til at pedagogene får mer arbeidsro i undervisningen. Det er den enkelte skoles behov som vil avgjøre hvilke ressurser som settes inn.

Måtte forklare seg: – Vet at enkelte elever ikke har det bra. Slik skal det ikke være

Innlandets største kommune, som også liker å definere seg som den mest framoverlente, kan ikke være tjent med at for mange elever er på laveste nivå i lesing, regning og engelsk i de nasjonale prøvene. Manglende motivasjon og lav grad av elevmedvirkning er også signaler som må tas på alvor.

Ringsaker har måttet tåle både ros og ris for satsingen på gode oppvekstmiljøer og byutvikling de siste 10 årene. Kan hende vil de neste 10 årene handle mest om økt innsats i skole og eldreomsorg.