(Nettavisen): Endringen kommer som følge av grep regjeringen tok i statsbudsjettet.

CO2-avgiften øker med 64 øre per liter for diesel og 51 øre per liter for bensin. Dette er en oppgang på 25 prosent for diesel og 23 prosent for bensin.

Samtidig settes den såkalte veibruksavgiften ned for både diesel og bensin. Det betyr at samlet sett er økningen i avgifter på 45 øre per liter for diesel og 43 øre for bensin. Prosentvis er det en oppgang på henholdsvis 8,3 og 6,2 prosent.

Til gjengjeld blir det litt billigere å eie bilen. Trafikkforsikringsavgiften settes nemlig ned med 400 kroner for diesel- og bensinbiler. For flere kan det dermed betyr at det faktisk kan bli billigere med fossilbil i 2024 enn i 2023, men forutsetningen er at du kjører den relativt lite.

Kritisert

Samtidig er avgiftsendringene allerede blitt kritisert fra flere hold.

Hans Andreas Limi (Frp) mener de nye klimatiltakene på bil og drivstoff er «helt feil politikk» i tiden vi lever i nå.

Nestleder i Fremskrittspartiet Hans Andreas Limi mener Norge heller bør lære av Sverige, og sette ned drivstoffavgiftene.

– Folk i distriktene har ikke det samme tilbudet som vi som er så heldige å bo i Oslo-regionen har. Det betyr altså at det blir dyrere for de som er helt avhengig av bilen i hverdagen, uttalte han til NRK da statsbudsjettet ble lagt frem.

Andre reagerer på at regjeringen i samme slengen øker kraftig avgiftene på biodiesel.

– Vi er svært kritiske til at veibruksavgiften øker for biodrivstoff. Vi mener det er feilslått politikk. For å nå klimamålsettningene må bruk av utslippsfrie/utslippsreduserende alternativer premieres og ikke straffes, uttaler Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge, bensinstasjonenes bransjeforening, til Nettavisen.

Stor bompepengeøkning

Det er ikke bare drivstoff som blir dyrere for bilistene i året som kommer. Det samme gjelder bompengene. Regjeringen øker i statsbudsjettet rammen for bompenger stilt til disposisjon fra bompengeselskapene fra 20,5 milliarder kroner i 2023 til 22,9 milliarder kroner for 2024. Det er altså en økning på hele 2,4 milliarder kroner.

Regjeringen venter imidlertid at bilistene ikke vil betale så mye mer reellt sett. Deres anslag tilsier at innbetalte bompenger vil være 16 milliarder kroner i 2024, opp fra rundt 15 milliarder kroner i 2023.

Fjellinjen, som eies av Viken fylkeskommune og Oslo, kommer blant annet til å øke prisene kraftig fra nyttår rundt Oslo.

For bensin- og dieselbiler under 3500 kilo vil prisen øke med 4 kroner per bomstasjon. Det betyr altså at det koster 39 kroner for bensin og 42 kroner for diesel å kjøre i rushtiden. Nullutslipp-biler får også økte avgifter, og vil koste 19 kroner per bomstasjon i rushtid – som er 2 kroner dyrere enn nå.