(Oppland Arbeiderblad): I forbindelse med valg av brutrasé for ny Mjøsbru på strekningen Moelv – Roterud i Innlandet, starter nå arbeidet med å gjennomføre en rekke prøvepelinger i Mjøsa.

Prøvepelingene starter opp fra 1.desember og er planlagt ferdig i løpet av midten av januar, opplyser Nye Veier i en pressemelding.

Spesielt oppdrag

Forberedelser og mobilisering av utstyr startet i september. Selve kranen, rør og annet utstyr skal nå taues med taubåt fra Tangenvika til Moelv og ferdigstilles i løpet av noen dager.

– Prøvepelingene er viktig for å kunne få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Resultatene skal brukes som grunnlag for valg av brutrasé for ny Mjøsbru, sier prosjektsjef i Nye Veier, Jarle Kristian Tangen.

Ifølge fagpersoner i entreprenørselskapet Keller og COWI er det de lengste pelene som er brukt på noen innsjø i verden.

– Vi skal ned hele 76 meter gjennom vann og gytje og så hamre 39 meter ned i sjøbunn, og det er ganske spesielt at det hele skjer her på Mjøsa. Verken vi eller Keller som er verdensledende på området har funnet noen dokumentasjon på at det har vært pelet i en innsjø på et slikt dyp før, forteller Asbjørn Stålesen, senior prosjektleder i COWI.

Prosjektet har også vakt internasjonal interesse innenfor fagfeltet fundamentering av bruer.

Støy

Nye Veier opplyser videre i pressemeldingen at man må forvente en del støy fremover. Forberedelser og mobilisering av utstyr startet i september. Selve kranen, rør og annet utstyr skal nå taues med taubåt fra Tangenvika til Moelv og ferdigstilles i løpet av noen dager.

Det vil gjennomføres støymålinger på utsatte steder på begge sider av Mjøsa, og det vil være et program som overvåker både ytre miljøpåvirkning og konsekvenser for vannkvaliteten i Mjøsa.