(Nettavisen): Før jul varslet Forbrukertilsynet at de ville gi svært store ukebøter til tre store norske selskaper:

Telegigantene Telia og Telenor, samt det forholdsvis anonyme betalingsselskapet Convene, som mange likevel vil kjenne til fra besøk på legekontoret.

Alle har ifølge Forbrukertilsynet gjort samme lovbruddet, men den største boten varslet tilsynet til det minst kjente selskapet:

  • Telia: 1,3 millioner i uka
  • Telenor: 2,2 millioner i uka
  • Convene: 3 millioner i uka

Selskapene har fått frist til å endre praksis innen torsdag denne uken, for å unngå at bøtene blir iverksatt.

Brukte faktura som melkeku

Lovbruddet? Å ta seg godt betalt for at kundene skal få lov til å betale, i form av høye fakturagebyrer.

– Det er lov å kreve fakturagebyr, men gebyret kan ikke være større enn de faktiske kostnadene ved faktureringen, melder Forbrukertilsynet.

Tilsynet er krystallklare på at selskapene skal tjene sine penger på produktene de selger, ikke gebyrer for å betale:

– Dersom den næringsdrivende ønsker å hente inn fortjeneste eller dekke sine generelle kostnader til ulike betalingsløsninger, må dette eventuelt gjøres gjennom virksomhetens forretningsdrift ved prising av varer eller tjenester, skriver tilsynet i et av varslene.

Tilsynet mener man bare kan kreve direkte kostnader dekket, som porto og papirkostnader.

Nå snur alle

Nå bekrefter Telenor overfor Nettavisen at de gjør kraftige kutt i sine gebyrer: Størrelsen på papirfakturagebyr kuttes fra 79 til 6,50 kroner for alle privatkunder. Den nye prisen gjelder fra 1. februar.

– Selv om vi ønsker at så mange som mulig skal velge digitale løsninger, innser vi at noen i samfunnet av ulike årsaker fortsatt foretrekker papirfaktura. Vi lytter til denne kundegruppen når vi nå setter ned prisen på papirfaktura, sier Ric Brown, leder for Privatmarked i Telenor til Nettavisen.

– Jeg håper endringen blir tatt vel imot. Samtidig vil jeg oppfordre de som kan det, til å velge digitale løsninger. Vi står klare til å hjelpe alle som ønsker det over på digitale fakturaløsninger, sier Brown.

De følger dermed etter Telia som i forrige uke meldte at de endrer sin praksis, der de kutter gebyret på papirfaktura fra 79 til 6,47 kroner.

Kaller økning av bomtakstene et løftebrudd: – Står svart på hvitt at prisen ikke skal økes

Tjente godt på dine legebesøk

Selskapet som fikk varsel om de klart største bøtene, Convene, bekrefter nå overfor Nettavisen at de i det stille allerede har kuttet ut gebyret.

Convene jobber primært med fakturering og inkasso på vegne av legekontorer og helsevesenet. Dette er en jobb pasientene ikke har vært veldig fornøyd med.

– Allerede da varselet kom 12. desember, kuttet vi gebyret til alle norske kunder. Vi har hatt null kroner siden den gang, sier Convene-sjef Ingvill Hestenes til Nettavisen.


Convene tilbyr fysiske betalingsterminaler på legekontorene. Disse lar pasienter betale gebyrfritt, men disse krever at de ansatte har fått gjort klar faktura innen en forlater kontoret. De tilbyr også en betalingsløsning på sine nettsider.

Hvilke betalingsløsninger som er tilgjengelig, varierer en del. Flere av de mest populære betalingsløsningene har ekstra gebyrer, og er derfor ofte ikke tilgjengelig. Resultatet er at mange av kundene får faktura i posten, med et påslag på 71 kroner.

Ifølge Forbrukertilsynet har Convene en betydelig del av sine inntekter fra denne typen gebyrer. NRK skrev i fjor sommer de hadde inntekter på 134 millioner kroner på fakturagebyrer i 2021. Det samme året hadde Convene AS en omsetning på 200 millioner.

– Det har vært en diskusjon om størrelsen på gebyr i noe tid, og den modellen vi har testet ut siden i fjor er at vi ikke tar gebyr, men at kundene betaler en fast avgift, sier Hestenes.

Kundene er i denne sammenheng blant annet legekontorene, ikke pasientene. Hun forteller videre at noe av misnøyen med selskapets tjenester, handler om valg legekontorene gjør. Ofte må en fram med bankkortet for å betale gjennom en Nets-rutine på mobilen.

– Vi tilbyr både Apple Pay og Vipps, men det er klinikkene selv som må aktivere de ulike betalingsmidlene. Transaksjonskostnadene varierer mellom de ulike tjenestene, sier hun.

Gebyrer fra banker, kredittkortselskaper og lignende er ofte hemmelig, men som regel en kombinasjon av faste priser per transaksjon og prosenter av beløpet. Vipps opererer med en prisliste som viser priser som varierer mellom null og 2,99 % av beløpet + 1 krone.

Flere vurderer praksis

Fokuset som Forbrukertilsynet har hatt på ulovlige fakturagebyrer, er i ferd med å få konsekvenser også andre steder.

Fra før er det kjent at mobilselskapet Ice, som ble undersøkt samtidig som de tre andre selskapene, endret sine gebyrer uten at Forbrukertilsynet måtte varsle bøter.

Ladebiloperatøren Mer (tidligere Grønn Kontakt), som er eid av Statkraft, melder også at de nå ser på sine priser.

Selskapet tar 15 kroner for å sende faktura på e-post, men også Avtalegiro og eFaktura. Skal du ha faktura i posten koster det 20 kroner i måneden.

– Det pågår for tiden et arbeid med å revidere vilkårene våre. En vurdering av våre fakturagebyr er en naturlig del av dette arbeidet, skriver Tone Tversland i Mer i en e-post Nettavisen.