(Nettavisen:) Den nye svindelen er ifølge DNB en avansert form for «». Svindlerne klarer å overbevise bankkundene om at kontoen deres er tatt over av kriminelle.

Kundene blir så kontaktet på e-post, SMS, eller de blir ringt opp. Vedkommende gir seg ut for å være en kundebehandler i banken eller i politiet. Deretter manipuleres ofrene til å tro at de må overføre penger bort fra egen konto.

– Det som kjennetegner denne svindelformen, er at den er svært målrettet og profesjonelt utført. De kriminelle klarer å manipulere ofrene til selv å overføre store summer, advarer Sebastian C. Takle. Han er avdelingsleder for Financial Cyber Crime Center i DNB til Nettavisen.

Tapte en million kroner

Takle har et konkret eksempel på hvordan svindlerne går frem: En eldre dame blir tilsynelatende oppringt av politiet. Hun får beskjed om at hun er utsatt for ID-tyveri. Det er tatt opp lån i hennes navn.

De som utgir seg for å være politiet, sier at hun må flytte pengene sine til en trygg konto som de disponerer.

– De snakker lenge med henne. Over de neste timene overfører hun to beløp som til sammen nærmer seg én million kroner. Damen er overbevist om at hun har plassert pengene sine ett trygt sted når hun i realiteten selv har overført dem til de kriminelle.

– Kunden ble bedt om å slå av telefonen og ikke besvare andre oppringinger i etterkant av overførselen, forteller Takle.

Så langt har DNB registrert 131 saker med den nye svindelformen, fordelt på 53 saker. Svindlerne har totalt forsøkt å stjele 24 millioner kroner fra de intetanende ofrene.

– Disse sakene er fordelt med en håndfull på vårparten og resten fra juni og frem til i dag, sier Takle.

Går etter eldre damer

Svindelen retter seg i første rekke mot eldre kvinner. Takle tror det skyldes at de kriminelle antar at disse har noe lavere digital kompetanse. Han sier det minner litt om «Olga-svindelen» for noen år tilbake:

Det var en metode der svindlerne ringte til eldre kvinner med navn som Olga, Sigrid, Gerd eller Kari. Svindlerne utga seg for å ringe fra banken deres. Målet var å få kvinnene til å oppgi koder, passord og annen sensitiv informasjon.

Takle sier at i tillegg bruker de kriminelle såkalte «muldyr» for å flytte rundt på pengene. Disse personene er ofte unge. Mange av dem er trolig naive personer som ikke skjønner at de er involvert i alvorlig kriminalitet.

Den nye svindelformen har vist seg vanskelig å stoppe. Det skyldes at kundene gjør overføringene selv. DNB har siden i sommer sett en rekke kunder som har gått på denne svindelen og tapt store summer.

Stopper de fleste forsøkene

– Vi får stoppet det meste av bedrageriforsøkene mot våre kunder. Men det er viktig at alle blir oppmerksomme på at det er mye av dette for tiden. Svindelforsøkene kommer i mange utgaver, og svindlerne gir seg ut for å være både banken din eller andre bedrifter som de kan ha tjenester hos, sier Takle.

Det spesielle i disse sakene er at de kriminelle opptrer svært troverdig.

– Vi har saker der de snakker engelsk, men også mange saker hvor de snakker godt norsk. I flere av sakene har det vært en kvinne involvert. Det har vi ikke sett så mye av tidligere, og kan være med på å bygge tillitt, mener Takle.

Rådet til kunder som er i den minste tvil er alltid å ringe banken

– Aldri stol på personer som ringer deg opp eller på e-post eller SMS som er mistenkelig, er den klare anbefalingen fra eksperten.