Preben Nesheim sperret opp øynene da han tidligere denne uken skulle kjøpe tomater på Rema 1000 i Pindsle i Sandefjord.

– Jeg kjøpte de samme tomatene forrige uke. Derfor stusset jeg med en gang når jeg så at de nå var på tilbud til en høyere pris, forteller han til Nettavisen.

Tomater fins jo i mange varianter og prisklasser, men Nesheim var ute etter «Tomat Adore» i beger på 175 gram.

Disse tomatene har Rema i sin kundeavis avertert med til 14,90 kroner. Med «Æ-appen» får – med 30 prosent rabatt - da blir prisen 10,43 kroner.

Dobbelt så dyrt tilbud

Det var dette priseksempelet Nesheim hadde friskt i minne.

Men i butikken ble han møtt med «kun 19,90» og førpris 23,90. Da følte han seg regelrett lurt.

Han spurte en ansatt om dette var de samme tomatene som sist uke, og fikk det bekreftet.

– Jeg har fått med meg artiklene om reklame hos Rema 1000 og Coop som bryter loven. Det gjorde meg ekstra oppmerksom, sier han til Nettavisen.

– Utrolig frekt

Preben Nesheim sier han er overrasket:

– Jeg synes det er besynderlig. Kassene med tomater er det første man møter når man kommer inn i butikken. Det at de skrur opp prisen og så framstiller det som tilbud, er utrolig frekt.

– For meg oppleves dette som ren svindel og et forsøk på å lure oss kunder.

Uansett årsak mener Nesheim det er viktig at de store kjedene skjerper seg:

– Det kan jo være en glipp, ellers så gjør de dette bevisst. Jeg føler svaret som kjedene har kommet med før bare er «svada», og det tyder ikke på at de tar dette alvorlig.

Han sier videre at dette oppleves som uærlig og er med å forsterke «følelsen av at det er mye juks i norsk dagligvare».

Rema: – En glipp

Rema 1000 nøster raskt opp i saken da vi tar kontakt.

– Rema 1000 skal alltid følge gjeldende regler, og vi har derfor gått i dialog med Forbrukertilsynet for å sørge for at vi er i tråd med de nye reglene som ble innført i oktober, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye.

Hun innrømmer at det her har vært en svikt:

– Før-prisen på skiltet er reell, men det er ikke den laveste prisen som har vært de siste fire ukene. Her har det dessverre skjedd en glipp i en av våre butikker, som har laget en plakat som ikke har vært i tråd med det nye regelverket.

De nye reglene innebærer at med førpris menes den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt de siste 30 dagene før salget startet.

Mellbye sier de vil «ta ytterligere grep for å sørge for at slike feil ikke skjer igjen».

– Etter at Nettavisen tok kontakt har vi på nytt tydeliggjort internt viktigheten av at alle våre butikker handler i tråd med den nye loven.

Vil juks til livs

Tomatkunde Preben Nesheim mener det er et sterkt behov for å regulere dagligvarebransjen mer når det gjelder prissetting og tilbud.

– Dagligvarekjedene burde være pålagt å ha prishistorikk på hver eneste vare tilgjengelig for alle kunder, ikke ulikt det tjenester som «Prisjakt» tilbyr. Da kan hver og en kunde enkelt sjekke om tilbudet de ser er juks eller ikke.

Selv om en kjøpmann har sviktet i dette eksempelet, mener han ansvaret ligger hos Rema 1000:

– De har ansvar for å kommunisere ærlig og åpent med kundene sine.