Vi fire stemte for kommunedirektørens forslag til vedtak: «Hjemmetjenesten organiseres med utgangspunkt i to baser; en i Brumunddal og en i Moelv. Det foretas anskaffelse av leide lokaler til begge baser. Først etableres ny base i Brumunddal. Deretter etableres ny base i Moelv. I en overgangsperiode holder Moelvbasen til i dagsenteret på tomten ved gamle Moelv sykehjem. Tiltakene innarbeides/tilpasses suksessivt i budsjett og økonomiplan».

Mandag 22. april var utvalget på befaring på Nes sykehjem og så på hjemmetjenesten på Nes sine lokaler. Det var tverrpolitisk enighet om at hjemmetjenesten på sikt ikke kan fortsette å være der de er, midt inne i andre etasje på Nes sykehjem.

Både fordi det er forstyrrende for pasientene som må forholde seg til hjemmetjenestens ansatte som går ut og inn i avdelingen pasientene tilhører, og fordi hjemmetjenesten vil måtte øke i antall for å håndtere det økende behovet for hjemmetjenester. Da vil det ikke være plass i dagens lokaler.

Hvordan vi organiserer hjemmetjenesten er ikke bare et spørsmål om hvordan det ser ut i dag, men hvordan bildet vil se ut om 10-15 år.

Hjemmetjenesten på Nes kunne fortsatt akkurat som i dag i noen år til, men så måtte de uansett ha flyttet inn i nye lokaler.

Da er spørsmålet skal vi samle hjemmetjenesten til én eller to baser slik kommunedirektøren foreslo, eller flytte hjemmetjenesten ut av sykehjemmet og inn i et nytt lokale slik mindretallet i utvalg for omsorg foreslo.

Det hører her til historien at også på Tømmerli må hjemmetjenesten flyttes ut av lokalene de nå disponerer, som er dagligstuene til de som bor der.

At de skal inn i et nytt lokale er det enighet om på tvers av partiene i utvalg for omsorg.

Vi mener at det er mest rasjonelt å samle hjemmetjenesten på Nes og Brumunddal i ett lokale, som er hensiktsmessig for bruken til hjemmetjenesten, og som gir mulighet til å samles.

Prognosene viser at i årene som kommer vil vi ha en fortsatt bratt økning i antallet som trenger hjemmetjenester. Antallet ansatte i hjemmetjenesten vil da måtte øke.

Samtidig øker kompleksiteten i oppgavene hjemmetjenesten utfører. Det vil stille store krav til rekruttering og koordinering av tjenesten.

De tre sonene, med base Nes som dekker Nes og Brumunddal sentrum, base Brumunddal som dekker Furnes og Brumunddal og Brumunddal og så langt nord inn på fjellet vi kommer i Ringsaker, vil bli samlet til en base.

Innbyggerne i alle områdene skal fortsette å få tjenester slik som i dag. Istedenfor at grensene mellom sonene skal være slik at den ene sonen tar naboen på den ene siden av veien og den andre sonen naboen på den andre siden av veien, så kan dette i større grad samordnes.

Hvilken ansatt som kommer til hvilken pasient, kan i større grad baseres på pasientens behov og den ansattes kompetanse.

Ruter satt opp av kunstig intelligens, skal bidra til å sette opp de mest hensiktsmessige rutene for å koble pasientenes behov med ansattes kompetanse, og bidra til å begrense antallet pleiere pasienten må forholde seg til.

En struktur med to baser for hjemmetjenesten i Ringsaker vil bidra til en mer robust struktur, mindre sårbar ved ferieavvikling og sykdomsfravær i tjenesten.

Et større fagmiljø kan gjøre det lettere å dele kunnskap og erfaringer på tvers, og rekruttere nye medarbeidere med riktig fagkompetanse til hjemmetjenesten, også utenfor Ringsaker.

Samlet sett gjorde det at vi falt ned på at det er mest hensiktsmessig å samle hjemmetjenesten til to baser; én i Brumunddal og én i Moelv.