(Nettavisen): Omtrent 16 måneder er gått siden Øyvind Frich mistet sønnen Filip i en flystyrt i Larvik.

21 år gamle Filip studerte ved Pilot Flight Academy i Sandefjord, og skulle egentlig bli pilot, og men slik gikk det ikke. Flyet ble totalskadd i ulykken, og Filips medstudent, Eirik Paulsen (22), og instruktør Goran Neskovic mistet livet den 23. november 2021.

Øyvind Frich var utenlands på ferie da han fikk beskjed om sønnens død i flystyrten.

Reaksjonen han fikk da han fikk vite om det som hadde skjedd, beskriver han på denne måten overfor Nettavisen:

– Noen bruker ordet lamslått, men jeg ville brukt ordet nummen, fordi jeg egentlig mistet følelsen i hele kroppen. Det farer mange tanker gjennom hodet, og det er vanskelig å håndtere.

Samtidig forteller han at han gjennom sønnens studieløp var realitetsorientert, og at han hadde tenkt tanken på at noe slikt kunne skje.

– Skjer det noe med flyet, så er det ingen vei tilbake. Det var en tanke som var tenkt, men dette ble veldig rart. Kroppen var på ett sted, og tankene et helt annet, sier Frich og understreker at han aldri har vært sint eller bitter.

– En kjempetøff dag

Den 15. februar mottok de etterlatte Flyhavarikommisjonens rapport etter ulykken.

Dette var heller ingen lett dag, fortalte Frich til Nettavisen da.

– Det har vært en kjempetøff dag, med mange detaljer. Vi trodde vi kjente innholdet og konklusjonen på forhånd, men det står mye mer i rapporten enn vi trodde. Det har vært mange detaljer, ny informasjon og mange refleksjoner som skal fordøyes.

Frich understrekte samtidig at rapporten var viktig for dem.

– Rapporten er et slags punktum fra flyhavarikommisjonen. Den er et viktig dokument for oss, i forbindelse med at vi skal kunne gå videre i saken overfor flyskolen, svarte Frich.

Han beskylder skolen for å ha vært mer opptatt av å beskytte sitt eget renommé enn å finne ut hva som skjedde under ulykken.

Skolen: – Ikke troverdig

Skolens ledelse avviser Frichs kritikk om at ikke har ønsket å komme til bunns i saken.

– Dette er så feil som det kan få blitt, og påstanden faller på sin egen urimelighet. Vi har gjort grundige undersøkelser i egen regi, og vi har delt all informasjon og dokumentasjon med havarikommisjonen, skriver daglig leder Mikael Eriksson til Nettavisen.

Og legger til:

– Det er for oss en selvfølge. Skolen har også hatt møter med de pårørende på deres hjemsted for å presentere rapporten og hva undersøkelsene har kommet fram til.

Eriksson sier også at skolen har «alt å vinne» på å finne årsaken til ulykken.

– Skolen opererer de samme flyene i dag og det bør være innlysende at vi ikke ønsker at en tilsvarende ulykke skal skje igjen. Dessuten opererer en økende andel flyskoler over hele verden de samme flyene og det er selvfølgelig ingen konkurranse innen flysikkerhet – alle operatører ønsker det samme – en så trygg operasjon som overhodet mulig.

Luftfartstilsynet: Trygt å fly i Norge

Håvard Vikheim er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Luftfartstilsynet.

På generell basis opplyser han om at antall ulykker med norskregistrerte luftfartøy følger samme utvikling som i internasjonal luftfart, og at trenden går nedover, selv om det er variasjoner fra år til år.

Han sier også at det er trygt å fly i Norge, og peker på at luftfarten selv setter sikkerhetsarbeid svært høyt, og at det samtidig er etablert gode sikkerhetsmarginer for å forhindre hendelser og ulykker.

– Det er aktørene som selv er ansvarlige for flysikkerheten i Norge, og Luftfartstilsynet fører tilsyn med dem for å se til at de opererer i samsvar med godkjenningsvilkår og i samsvar med gjeldende regelverk, sier Vikheim.

Han forteller at piloter innenfor kommersiell luftfart må svare til europeiske kompetansekrav. Disse skal sikre at alle pilotene har bak seg et svært grundig opplæringsløp.

– Det er bare de som både behersker de tekniske ferdighetene og består andre krav som får bli pilot. De må også gjennom helsekontroller jevnlig. Det påligger piloter et stort ansvar å være fartøysjefer, og dette er et ansvar vi vet de er bevisst, og som utdanningsinstitusjonene og flyselskapene har fokus på.

– Noe jeg må leve med

Tilbake på kaféen der Nettavisen møter Øyvind Frich, sier han seg takknemlig for dem han har hatt rundt seg, i den vanskelige tiden etter at sønnen døde.

– Hvordan er følelsene dine i dag?

– Livet går jo videre, og samfunnet går videre. Jeg blir stående igjen med sorgen min, og det er noe jeg må leve med, takle og håndtere. Så skal det finnes et system på utsiden som skal hjelpe deg, svarer Frich.

Og legger til:

– Heldigvis har jeg mange gode venner. Mange prester, som har vært gode å ha med seg. De lever jo i skjæringspunktet mellom liv og død, nesten hver dag de er på jobb. Jeg har på en måte greid meg bra, sånn sett.