(Nordstrands Blad) I fjor var Tuva på motorsykkeltur med en del venner. Sammen kjørte de på E6 ved Klemetsrud, hvor videoklippet til en av vennene viser at Tuva vifter med armen, nikker og vinker før hun igjen tar begge hendene på styret.

I videoklippet som nylig ble delt på TikTok av Sundbye selv, ser man at en politibil etter hvert kjører opp bak dem med blålys og stopper reisefølget.

Ifølge forelegget mener politiet at hun verken var varsom eller tok tilstrekkelig hensyn da hun danset på motorsykkelen.

– Hun var ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom i det hun danset mens hun satt på motorsykkelen, viftet med hendene i luften og snudde seg gjentatte ganger bakover uten at hun hadde hendene på rattet. Hendelsen fremkalte fare for personskade og/eller materiell skade for henne og andre trafikanter, står det i forelegget.

Sundbye var derimot ikke enig. Derfor valgte hun å ta saken til retten, hvor hun håpet å kunne vinne frem med sin side. Slik gikk det ikke og boten på 6000 kroner ble økt til 7200 kroner i tillegg til 500 kroner i saksomkostninger.

– Aldri vært en bajas

Nordstrands Blad møter henne i Skulleruddumpa, bare en drøy kilometer fra der hun ble stoppet for snart et år siden.

Sundbye sier at sykkelen er en viktig frihet og at hun selv er veldig opptatt av sikkerhet.

Nylig la hun ut hele saken på TikTok. Videoklippet ble på kun få timer sett av flere titusen mennesker og har fått mange kommentarer. Flere reagerer på boten hun fikk.

– Jeg tenkte å dele min sak for å vise andre hva det er å være motorsyklist i Norge. Selv hadde jeg aldri trodd at videoen skulle få så mye oppmerksomhet, men jeg synes det er fint at så mange får det med seg. Jeg har aldri vært ute etter å kjøre bajas. Jeg koser meg på sykkelen og vrikker på kroppen etter musikken. Jeg mener det her er for dumt å botlegge, sier hun.

– Hvorfor det?

– Vi blir oppfordret av kjørelæreren under kjøretimer til å slippe styret for å kjenne på hvor stabil syklene er. Det man også lærer er hvor viktig det er med bevegelse for å ikke stivne under kjøringen. Det kan bli fatalt og få store konsekvenser. Jeg rører på meg og rister litt løs, men så mener politiet at jeg kan falle av. Det er ikke rart vi mister respekten for dem, sier Sundbye.

Her er klippet på TikTok. Videoen er sett av over 30.000 personer:

– Vil gjøre meg mindre synlig

Da Sundbye satt i rettssaken sa politimannen som stoppet henne at det var den hvite skinndressen som skilte seg ut, derfor valgte de å følge med på henne.

– Jeg tenker jo på det hver dag. Det eneste jeg tenker på er at jeg kommer til å bli stoppet når jeg er ute og skal kose meg. Å kjøre er noe av det beste jeg vet, men nå har litt av gleden forsvunnet. Hva om jeg får bot fordi jeg må klø meg en dag?

– Jeg vil heller ikke kjøre med den hvite skinndressen min, fordi den gjør at jeg er mer synlig enn andre, sier hun.

I papirene fra rettssaken kommer det frem at politiet var bekymret for at Tuva skulle falle av sykkelen og de mener at hun med denne kjøringen, er uansvarlig.

Det er hun ikke enig i.

– Det er nesten umulig å velte en sykkel i den farten man har på motorveien. De fleste syklene er bygget for å være ekstremt stabile i fart. Hvis du er ute en dag det er sol så vil du stort sannsynlig møte på en MC-fører som oppfører seg på lik linje som jeg gjorde, om ikke i enda bedre humør enn hva jeg hadde dagen jeg ble stoppet, sier hun.

– Alle tror jeg sto oppreist på sete og danset da jeg ble stoppet. De blir sjokkert over at litt vrikking på kroppen og peking eller veiving med armene, gjorde at jeg fikk denne høye boten.

Selv synes hun det er rart at de også har reagert på at hun snur seg for å se bakover.

– Jeg sjekker jo ofte blindsonen min på den måten. På motorsykkel spesielt er det ekstra viktig at du har god kontroll på hvor du har andre motorsyklister og bilister rundt deg når du kjører.

- Bevist utenfor enhver rimelig tvil

Politiadvokat Elisabeht Leslie Kaspersen i Øst politidistriks henviser til Oslo tingrett, men sier dette om forelegget og dommen til i en epost til Nordstrands Blad.

– Kort oppsummert konkluderer retten med at forelegget pålydende kr 6000 var korrekt. Når en MC-fører holder begge hendene over hodet og «danser» på sykkelen samtidig som vedkommende kjører forholdsvis tett i en klynge på motorveien, er det lite som skal til før det kan oppstå alvorlige ulykker. Retten bemerker at det også er forholdsvis lav terskel for overtredelse av vegtrafikkloven § 3.

– Det er etter dette bevist utenfor enhver rimelig og fornuftig tvil at tiltalte har handlet som beskrevet i forlegget, at dette innebærer en overtredelse av vegtrafikkloven, og at hun har utvist nødvendig grad av skyld. Retten ser ingen grunn til å fravike aktors straffepåstand, og hun dømmes til en bot på kr 7200 (en oppjustering fra kr 6000, som opprinnelig påstått).

De betyr alt

I motorsykkelmiljøet får Tuva Sundbye stor støtte. Nordstrands Blad har sett en rekke innlegg og kommentarer hvor folk mener at det er for dumt og at politiet er ute etter å statuere et eksempel.

Selv var hun og vennene på vei til Sverige. Det ble tur, men en litt annen opplevelse enn ønsket.

– Hvor mye betyr sykkelmiljøet?

– Det betyr alt. Jeg har fått venner over hele landet. Vi er som en familie. Det er dessverre noen få som ødelegger for alle oss andre, men jeg prøver ikke å tenke så mye på det, og heller bare kose meg med de solfylte dagene på veien.

Nordstrands Blad har ikke fått vite hvorfor politiet valgte å ta akkurat Sundbye, annet enn hva som står i dommen, men hun betaler ned boten.

– Jeg må jo dessverre det. Jeg har fått mye støtte og det setter jeg pris på. Men jeg håper at flere kan få interesse for saken. Jeg ønsker rett og slett debatt.

– Burde det være greit at de stopper for å bøtelegge oss for enhver liten ting?, spør hun seg.