(Nettavisen): Krympflasjon ble kåret til årets ord i 2022, da et av de eldste salgstriksene kom på alles lepper.

Og da produktnyhetene dukket opp i februar, var det igjen en eksempler på at pakkene i butikken hadde blitt litt mindre.

Mindre flaske, svakere innhold

Morten Refsdal er en av de som nå reagerer. Han har bitt seg merke i Lerums omlegging til nye flasker, som ifølge produsenten skal redusere plastforbruket betydelig.

Han reagerte kraftig da han så at flasken med appelsinsaft var redusert fra 1,35 til 0,75 liter – samtidig som det var en mindre konsentrert appelsinjuice i flasken. Prisen var riktignok satt ned, men ikke mye.

– I absolutt beste fall er prisøkningen 20 prosent per desiliter innhold eller ferdig drikke. Justerer man også for mindre råvareinnhold – 97 vs. 80 prosent – er prisøkningen 45 prosent, sier Refsdal til Nettavisen.

Også på Lerums Facebook-sider kommer det reaksjoner:

– Fryktelig skuffet over både smak og pris, skriver en kunde.

– Vet ikke hvem de prøver å lure. Mindre bær kan ikke gi bedre smak, skriver en annen kunde.

Etter å ha kontaktet kundeservice om endringen, forklarer produsenten at endringen henger sammen med et ønske om å spare plast. Det argumentet kjøper han overhodet ikke. Når man reduserer pakningsstørrelse på en flaske, blir det nemlig i utgangspunktet mer plast i forhold til produkt.

Han har selv tatt fram kjøkkenvekten for å sjekke påstandene:

– Økningen i plast per dl innhold er på 40 % – eller 70 prosent justert for redusert råvareinnhold, sier han.

Han har også bitt seg merke i endringen på husholdningssaften. Han viser til at han tidligere betalte 25,90 kroner på Kiwi, mens prisen nå er 37,90.

– En enda mer ekstrem prisøkning. Gammel flaske var 0,9 liter, ny er 0,75 liter. 76 prosent prisøkning per dl innhold i beste fall, 113 prosent dersom man justerer for råvarereduksjon, sier han oppgitt.

– Forstår spørsmålet om krympflasjon

Markedssjef Marte Myklebust Årli i Lerum sier til Nettavisen at de forstår at spørsmålet om krympflasjon stilles, men sier selskapet har gjort svært store endringer over sitt sortiment:

– Lerum har relansert hele saftporteføljen. Det betyr at vi har gått gjennom og sett på hvilke varianter forbruker ønsker (rullering, størrelse etc.), og hvilke bærekraftige grep vi kan ta. Som nevnt tidligere har vi endret flaskene fra 0,7l til 0,75 l, fra 1,35 l til 1,5 l og fra 0,9 l til 0,75 l. Det er effekten på totalen som har vært vårt fokus, sier Årli.

– På Appelsinsaften som er uten tilsatt sukker har vi gått fra en 1,35 l flaske til en 0,75 l flaske. De bærekraftige grepene er gjort mellom annet ved å kutte halsetikett og fått en mindre etikett (i plast). I tillegg blir det mindre svinn med denne flasken. Den har også bedre fyllingsgrad enn en flaske med lang hals, som betyr at vi transporterer mindre luft på turene fra Sogn. Så vi har kuttet noe plast i dette 1 til 1 tilfellet, men det viktigste er å se hele porteføljen under ett der vi virkelig kutter plast (104 tonn per år).

Dette er argumenter Refsdal ikke helt kjøper. I en e-post til Lerum er han klar på hva dette vil bety for ham:

«Min egen erfaring er at en flaske 1,35 liter appelsinsaft er borte ila noen få dager når både voksne og barn drikker den til frokost. Vi måtte nå ha gått til innkjøp av langt flere flasker i uka, og det til ca. 45 prosent høyere pris. Det fremstår ikke særlig forbrukervennlig, ei heller miljøvennlig eller bærekraftig, skriver

Det er flott at dere er stolte av produktene dere produserer, men med en prisøkning på 45 prosent og økt plastforbruk, håper jeg noen smarte hoder hos dere har kontroll på priselastisiteten, for denne familien vil i hvert fall velge andre produkter framover.»

Årlig sier at de nå tilbyr større utgaver av andre produkter:

– Vi har fremdeles Lerum Originale Appelsinsaft (med sukker) i stor utgave. Den har gått fra 1,35 l til 1,5 l, så her har vi gått opp i størrelse. For oss er det naturlig å tilby en stor og en liten Appelsinsaft, sier hun

– Vi kan forstår spørsmålet om krympflasjon, men vi har flest av produktene som har økt i størrelse, så vi ser det ikke på denne måten. Vi ser hele porteføljen i sammenheng for å tilfredsstille forbruker og som nå har blitt mer bærekraftig.

Mindre nøttepose og kjeks

Et annet produkt som har blitt mindre, er de populære chilinøttene til Den lille nøttefabrikken (DLN). Posen er redusert fra 230 til 170 gram – tilsvarende 30 prosent.

Ståle Riddervold i Brynild – som eier merkevaren DLN – mener dette ikke er et eksempel på krympflasjon.

– Vi har gått ned i størrelse på pakningen. Tilbakemeldingene fra forbrukerne var at de syntes pakkene var for store. 230 gram er en veldig stor pose. Det oppleves for mye, en klarte ikke å spise det opp, sier Riddervold.

– Prisen er redusert, så dette er ikke krympflasjon, sier han.

Dette er langt på veg riktig. Sammenlignet med prisen i november, er prisen hos Oda redusert med rundt 25 prosent.

Om du derimot er en av de som har likt å handle disse på grensehandel, hvor produktene historisk sett har vært langt lavere, er faktisk prisen vesentlig økt med de nye posene. Ifølge Riddervold er derimot dette salget utenfor offisielle salgskanaler, siden DLN i utgangspunktet ikke selges i Sverige.

Et annet produkt som har gått ned i størrelse, er den populære kjeksen Ritz fra Mondelez, som DinSide skrev om i februar:

Der hadde pakningen blitt 25 prosent mindre, uten at det hadde skjedd noe med prisen.

– For Ritz har vi sett at en mindre pakning er mer tilpasset riktig mengde til bruksanledningen. Det blir ofte stående kjeksrester i skapet som mister litt av kvaliteten når boksen er åpnet og dermed ofte havner i søpla og gir matsvinn. I tillegg jobber vi hele tida for å optimalisere emballasjen med mindre luft og redusert materialbruk, sa Øyvind Olufsen, kommunikasjonssjef Norge i Mondelez til nettstedet.

Etter at Dinside skrev om endringen, ser det ut til at produktet har fått et realt priskutt. Hos Oda er i skrivende stund enhetsprisen gått ned, sammenlignet med den utgåtte pakningen.

Prisen ut i butikk er det ikke produsentene som bestemmer. Etter det Nettavisen forstår er det litt ulikt om nye pakningsstørrelser fra produsentene fører til endrede innkjøpspriser for kjedene.

Store endringer i Remas egne merkevarer

Nettavisen har vært i kontakt med en rekke av de store produsentene og butikkene i Norge om de har gjort andre endringer. Merkevaregiganten Orkla opplyser at de ikke har noen produkter med mindre størrelse i februar-slippet. Det samme oppgir både Kiwi-eier Norgesgruppen og Coop om sine egne merkevarer.

Rema 1000 har på sin side gjennomført en del endringer på sine produkter. De har lagt ut hele oversikten på sine nettsider.

– Det er både økning og reduksjon på forpakninger. De fleste er oppskriftsendringer, opplyser selskapet, og påpeker at det også er en del endringer i deres oversikt som handler om drenert vekt, opplyser Rema.