(GD): Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og klima- og miljøminister Espen Barth Eide inviterer til pressekonferanse tirsdag om den planlagte E6-utbyggingen gjennom Lågendeltaet.

GD har vært i kontakt med Klima- og miljødepartementet som foreløpig ikke vil si mer om tema for pressekonferansen.

Etter alt å dømme omhandler pressekonferansen forslagene Nye Veier lanserte som avbøtende miljøtiltak.

Det er regjeringen som bestemmer hvilke tiltak de går for. Pressekonferansen er tirsdag klokken 13:00 i Oslo.

Bompenger?

Ett av de mer omdiskuterte forslagene til Nye Veier er å innføre bompenger på Lillehammer-bru og sør for Sannom-krysset.

Vegselskapet mener bompenger for sidevegnettet på Lillehammer bru og sør for Sannom-krysset vil være et godt tiltak for og får redusert trafikkmengden på dagens veg i de sentrale delene av Lågendeltaet naturreservat.

– Glem det, uttalte Lillehammers ordfører Ingunn Trosholmen etter at forslaget var lansert.

Lillehammer næringsforening har også reagert kraftig på forslaget og mener det vil skape en ekstra barriere for å komme inn og ut av sentrumskjernen.

Forslagene

Nye Veier har oppsummert forslagene til en kostnad på opp mot 200 millioner kroner. Her er forslagene foruten bompenger:

  • Tiltak på dagens E6 - redusert fartsgrense, støyskjerming og lysskjerming - antatt kostnad 30-50 millioner.
  • Visuelle markører på høyspentlinjer - antatt kostnad 2-3 millioner.
  • Vern av områder med flommarkskog - Balbergevjua og Evjudalen - antatt kostnad 2-3 millioner.
  • Etablering av krattskogområder for småfugl - antatt kostnad 2-3 millioner.
  • Justering av tidsperiode for ferdselsforbud i reservatet.
  • Tiltak på turveien fra Strandpromenaden til Korgen antatt kostnad 2-3 millioner.
  • Informasjon til publikum.
  • Restaurering av Gausa - etablering av tilbaketrukket flomvoll og vern av flommarkskog - antatt kostnad 90-140 millioner.

Restaureringen av Gausa pekes på som en mulighet, men der er Nye Veier ikke riktig tiltakshaver.