(GD): Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og klima- og miljøminister Espen Barth Eide inviterer til pressekonferanse tirsdag om den planlagte E6-utbyggingen gjennom Lågendeltaet.
GD har vært i kontakt med Klima- og miljødepartementet som foreløpig ikke vil si mer om tema for pressekonferansen.
Etter alt å dømme omhandler pressekonferansen forslagene Nye Veier lanserte som avbøtende miljøtiltak.
Det er regjeringen som bestemmer hvilke tiltak de går for. Pressekonferansen er tirsdag klokken 13:00 i Oslo.
Bompenger?
Ett av de mer omdiskuterte forslagene til Nye Veier er å innføre bompenger på Lillehammer-bru og sør for Sannom-krysset.
Vegselskapet mener bompenger for sidevegnettet på Lillehammer bru og sør for Sannom-krysset vil være et godt tiltak for og får redusert trafikkmengden på dagens veg i de sentrale delene av Lågendeltaet naturreservat.
– Glem det, uttalte Lillehammers ordfører Ingunn Trosholmen etter at forslaget var lansert.
Lillehammer næringsforening har også reagert kraftig på forslaget og mener det vil skape en ekstra barriere for å komme inn og ut av sentrumskjernen.
Forslagene
Nye Veier har oppsummert forslagene til en kostnad på opp mot 200 millioner kroner. Her er forslagene foruten bompenger:
- Tiltak på dagens E6 - redusert fartsgrense, støyskjerming og lysskjerming - antatt kostnad 30-50 millioner.
- Visuelle markører på høyspentlinjer - antatt kostnad 2-3 millioner.
- Vern av områder med flommarkskog - Balbergevjua og Evjudalen - antatt kostnad 2-3 millioner.
- Etablering av krattskogområder for småfugl - antatt kostnad 2-3 millioner.
- Justering av tidsperiode for ferdselsforbud i reservatet.
- Tiltak på turveien fra Strandpromenaden til Korgen antatt kostnad 2-3 millioner.
- Informasjon til publikum.
- Restaurering av Gausa - etablering av tilbaketrukket flomvoll og vern av flommarkskog - antatt kostnad 90-140 millioner.
Restaureringen av Gausa pekes på som en mulighet, men der er Nye Veier ikke riktig tiltakshaver.