(Nettavisen): Før var det gratis å kjøre elbiler gjennom bomstasjoner. Så ble det bestemt at elbilister i alle fall ikke skulle betale mer enn 50 prosent av vanlig takst i bomstasjoner.

I fjor ble den fordelen igjen kraftig svekket: Nå er det lov å gi elbiler så lite som 30 prosent i rabatt.

Og nå mer enn antyder regjeringen at elbilister må belage seg på å betale mer i bompenger – spesielt i byene.

Det vil trolig også bli mye mer varierende priser. Det kommer fram i Nasjonal transportplan, som ble lagt fram fredag.

Vil ha elbiler – bare ikke på veien i byene

Politikerne sliter med at de har satt seg mål om at det ikke skal være trafikkvekst i byene, samtidig som de ønsker å få folk til å kjøpe elbil for å nå sine klimamål. Regjeringen mener elbil nå er blitt for billig sammenlignet med kollektivtransport.

Som de sier:

– I dag er det særlig et problem at elbiler har lave reisekostnader, også sammenlignet med kollektivtransport, slik at mye veikapasitet blir brukt til persontransport, skriver regjeringen.


De er tydelige på at man har ulike mål som ikke er lett å nå samtidig:

– Det er krevende å finne løsninger som balanserer hensynet til fremkommelighet og målet om på en god måte, skriver regjeringen.

Løsningen de nå ser nærmere på er dyrere bompenger, spesielt i rushtiden:

– Beregningene viser at høyere priser i rushtidene er nyttig for trafikantene fordi reisetiden, ventetiden og konsekvenser av forsinkelser kan bli redusert, og komforten blir bedre når trafikken flyter, skriver regjeringen.

– Det gir også betydelige inntekter til det offentlige, påpeker de.

Vil styre trafikken med bompenger

Regjeringen skriver at de har et ønske om å bruke bompenger mer aktivt for å styre trafikken:

– Det vurderes nærmere hvordan det kan legges til rette for at takstene i større grad kan brukes til styre trafikken i byområdene,

De vil bruke data fra bompengesystemet til «å utvikle bompengeordningen og takstfastsettelse i byområdene», der man vil ha bompenger som varierer mer.

Elbiler kan ikke ha for store rabatter

Bompenger fungerer derimot dårlig hvis rabattene er for store. I dag betaler elbiler bare halv pris de fleste steder, mens det er mulighet til å øke prisen til 70 prosent.

Det er ifølge regjeringen ikke nok:

– Nullvekstmålet er under press, og virkemiddelbruken i byområdene vil måtte justeres for å nå målet. Trafikkutviklingen vil måtte følges nøye. For å ha tilstrekkelige virkemidler vil det i planperioden være aktuelt å åpne for at bompengetaksten for nullutslippspersonbiler kan økes ut over dagens tak på 70 prosent av ordinær takst, skriver regjeringen.

De skriver videre at takstene skal fortsette å «bygge på lokalpolitiske initiativ og vedtak».

Men Regjeringen er tydelige på at de legge hardt press på de lokale politikerne, for å få opp bompengeprisene:

– Ved reforhandling av byvekstavtalene vil staten forvente at lokale myndigheter bidrar til at nullvekstmålet nås. Dette vil være en forutsetning for å bevilge statlige midler, skriver regjeringen

NAF: – Bompengesjokk

Hos NAF tolker de denne beskrivelsen som en klar melding om at regjeringen vil skrote bompengerabatten for elbiler:

– Det kan bli en sjokkregning for bilistene hvis elbilrabatten skrotes. I tillegg vil regjeringen åpne for å ta inn mer bompenger på veier som går inn til de store byene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

De viser også til at tilskuddsordningen som i dag brukes for å redusere bompengene, kan ryke.

– Det kan bli bompengesjokk for mange som har behov for bil i dag. Vi er oppgitt over at løsningen på byenes trafikkproblemer er stadig økte bompenger, sier Handagard.

Hun advarer også mot å øke prisene i rushtiden.

– Rushtiden er der av en grunn. Mange trenger å reise på samme tid, og ved å øke prisene i rushtid så rammer du de som ikke kan reise på andre tidspunkt. Dette er en utvikling vi går sterkt imot. Vi mener virkemidlene bør være flere avganger, mer fleksible billettyper og at alternativer til bilen bygges ut slik at det blir mer attraktivt å reise kollektivt, sier Handagard.