(Nettavisen): Om du trodde det var nok med høye renter og strømpriser, så vil også den svake norske kronekursen gjøre sommerferien din betydelig dyrere for alle som planlegger å reise USA, et EU-land eller Storbritannia.

Den norske krona er kriselav og gir assosiasjoner til den tidligere spanske valutaen pesetas, som du måtte ha tusenvis av for å kjøpe en kaffe på Mallorca.

Euroen ligger i dag på 11,7 kroner, men har i årene 2000 og fram til 2014 vaket mellom 7 og 8,3 fram til 2014, skal vi tro Norges Bank. Det året begynte den å stige brutalt mot krona.

En amerikansk dollar koster i slutten av mars 10,8 kroner og har ikke vært så dyr de siste 25 årene viser de historiske valutakursene hos Norges Bank. Dollaren har kostet mellom 5,6 og 9 kroner fram til 2020. Også det britiske pundet er dyrt: 13,8 kroner koster et britisk pund i skrivende stund.

20 prosent dyrere reiser

Den svake krona i kombinasjon med inflasjon også i landene vi hyppig reiser til, gjør charterreisene 20 prosent dyrere enn i fjor, sier landsjef Marie-Anne Zachrisson i Ving til Nettavisen. Statistisk sentralbyrås reiseundersøkelse viser at reisekostnadene steg med 24 prosent fra 2022 til 2023, som ligger i bunnen for dette årets vekst.

– Alt vi pakker, er påvirket av euro. Flydrivstoffet er påvirket av dollar. Dette i kombinasjon med svak valuta gjør at reiseprisene har blitt høyere i årene etter pandemien, sier hun.

Også hos konkurrenten TUI har inflasjonen påvirket prisene.

– Mellom 2022 og 2023 økte prisene våre generelt på linje med inflasjonen med om lag 10 prosent. Men det er viktig å ha med i beregningen at prisene på reiser er dynamiske og endrer seg hele tiden gjennom året. Her er etterspørselen i markedet en nøkkelfaktor samt prisene på flydrivstoff, sier kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI til Nettavisen.

Hun sier videre at det er vanskelig å gi eksakt svar da selskapet selger reiser til land med ulike inflasjonsnivåer.

Hos flyselskapet Norwegian sier det at prisene styres av tilbud og etterspørsel.

– Kostnadsbildet for en flybillett er sammensatt og består blant annet kostnader til drivstoff samt skatter og avgifter. Økte drivstoffpriser og flyplassavgifter vil naturligvis påvirke prisene på flybilletter, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari til Nettavisen.

Økonom: – Jeg har gitt opp

Sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen har ansvaret for overvåking av makroøkonomi i inn- og utland. Han sier ganske enkelt at kronekursen vil være umulig å spå og at alle tidligere forklaringer om hvorfor og hvordan krona påvirkes, faller.

– Jeg har gitt opp, sier Andreassen til Nettavisen.

Kronekursen har ikke reagert på det nylige oljeprisbykset, høye renter og overskudd på statsbudsjettet. Andreassen har tidligere argumentert for fastkurspolitikk der krona knyttes mot euro – og gjør det igjen.

– Det er mye usikkerhet rundt krona og det skaper støy for lønnsoppgjør, handel der folk ikke aner om de får fortjeneste for varene og utenlandske arbeidstakere som reiser ut og inn av Norge.

– En tilsvarende det Danmark har, er det flere sterke argumenter for nå.

Reiser likevel

Men dyrtid eller ei, folk reiser på ferie.

– Vi ser at folk reiser til de tradisjonelle stedene ved Middelhavet: Spania, Hellas, Kypros og Kroatia. Til tross for dyrtid og høye kostnader, unner folk seg ferie. Vi ser at de beste hotellene selges først.

Og SSB underslår ikke den opplysningen. Nordmenns reiseaktivitet økte både inn og ut av landet. Men mest innenlands.

– Det er interessant å merke seg at andelen nordmenn som kun ferier i eget land, øker. Før pandemien oppga rundt 10 prosent av de spurte i reiseundersøkelsen at de kun ferierte i Norge. I 2023 var det økt til 22 prosent, sier seniorrådgiver Guro Henriksen i SSB via byråets nettsted.

Reis til Liseberg

Makroøkonom Andreassen minner om at den norske krona står seg mot den svenske.

– Dra til Liseberg eller noe lignende. Harrytur kan bli den store happeningen for familiene i år.

Og så minner han på at for bedrifter i Norge som tar imot turister, er den svake kronen en fest.

Og er ikke det godt nok, så er naturligvis land utenfor eurosonen rimeligere.

– Tyrkisk lira er mer gunstig. Selv om det i stor grad er inflasjon også der, vil det være rimelig, sier Zachrisson i Ving.

Hun råder også reiseklare nordmenn til å følge med på kampanjer og nyhetsbrev.

– Reis gjerne utenfor sesong, da er det rimeligere enn midt i juli.