I 2023 sjekket Nettavisen priser hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 seks ganger: I januar, april, juni, juli, september og november.

Til sammen ble 361 priser hos hver av dem sjekket. Totalt var det varer for over 14.000 kroner.

Og samlet sett er det Rema 1000 som kommer billigst ut. Men forskjellene er ekstremt små.

– Udiskutabelt!

Mellom nr. 1 og nr. 2 skiller kun 23 kroner og 33 øre på en handlekurv på over 14.000 kroner.

Rema 1000 er ikke lite kry og tyr til sitt velkjente slagord når de skal kommentere resultatet.

– Det er sluttsummen på kassalappen som teller, og denne oversikten viser at det også er sluttsummen på pristestene som teller, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye.

Rema vant også nylig matbørsen i VG, der Kiwi havnet helt nede på en fjerdeplass. Hos Nettavisen blir det en andreplass på Kiwi når vi legger sammen alle årets pristester.

Likevel hevder Kiwi at det er de som egentlig er den billigste kjeden.

– Prisundersøkelser tar for seg et mindre utvalg varer, og det er ofte de samme varene som går igjen. Kiwi sjekker priser hos lavpriskonkurrentene hver eneste dag. Vi vet at Kiwi er billigst av kjedene, det er udiskutabelt, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin.

Forbrukerrådet reagerer

Uansett er forskjellene små når vi summerer opp testene for 2023:

  • Rema 1000: Kr. 14.414,61
  • Kiwi: Kr. 14.437,94 (+ kr. 23,33)
  • Extra: Kr. 14.493,34 (+ kr. 78,73)

Mellom Rema og Kiwi er prisforskjellen kun 0,16 prosent. Mellom Rema og Extra er forskjellen 0,55 prosent.

Forbrukerrådet og fagdirektør Olav Kasland kommenterer resultatet slik:

– For alle praktiske formål er prisforskjeller ikke-eksisterende, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Olav Kasland.

Sluttsummen er ganske lik og mange varer har identisk pris hos alle tre kjeder. Det gjelder hele 282 av 361 varer som ble sjekket.

– Vi mener konkurransen i dagligvaremarkedet er for dårlig. Vi mener at når prisene er så like, så er det viktigste for kjedene å være marginalt billigere.

Spionerer på hverandre

Nettavisen skrev nylig om dagligvarekjedenes omfattende . Blant annet viste et dokument fra Kiwi-eier Norgesgruppen at de hadde sjekket priser hos Extra 14 ganger rundt om i landet i løpet av få timer.

Kasland mener det hadde vært større prisforskjeller om det hadde vært bedre konkurranse.

– Den kjeden som har de dårligste innkjøpsbetingelser legger lista. Og de som har de beste innkjøpsbetingelser sitter igjen med mer penger, sier Kasland.

Kasland hinter til Konkurransetilsynets tidligere uttalelser om at Kiwi-eier Norgesgruppen har bedre innkjøpsbetingelser enn konkurrentene.

De største forskjellene

Nettavisen har gjort tre pristester i 2023 og de tre kjedene har vunnet to tester hver. Den siste i november ble vunnet av Extra, med Rema som nummer to og Kiwi på sisteplass.

Selv om mange priser er helt like, hender det at pristestene også viser større forskjeller:

Dette er noen av de største forskjellene vi fant i 2023:

November: Gildes Wienerpølser

  • Extra: Kr 59,90
  • Kiwi: Kr. 67,90 (+ kr. 8,00)
  • Rema 1000: Kr. 67,90 (+8,00)

September: Pastasaus, Dolmio Classico

  • Kiwi: Kr 25,90
  • Rema 1000: Kr 25,90
  • Extra: Kr. 30,40 (+ kr. 4,50)

Juli: Toalettpapir Lambi 20 pk.

  • Extra: Kr 129,00
  • Kiwi: Kr 129,00
  • Rema 1000: Kr. 138,63 (+ kr. 9,63)

Juni: Bringebær, 125 g

  • Kiwi: Kr 29,90
  • Rema 1000: Kr 29,90
  • Extra: Kr. 39,90 (+ kr. 10,00)

April: Fenalår, Stranda, 100 g

  • Kiwi: Kr 52,30
  • Rema 1000: Kr 52,30
  • Extra: Kr. 61,20 (+ kr. 8,90)

Januar: Nidar Favoritter, Troika, 300 g

  • Kiwi: Kr 32,40
  • Rema 1000: Kr 32,40
  • Extra: Kr. 34,90 (+ kr. 2,50)

– Et rotterace til bunn

Professor Tor Wallin Andreassen er fornøyd med konkurransesituasjonen.

– Når prisene er så like, har kundene virkelig ingen insentiver til å bytte butikk. Det er stort sett de samme varene man får, og det til identiske priser, sier Andreassen som er professor ved Norges Handelshøyskole (NHH).

– Er konkurransen god?

– Vi får en forflatning og en intens priskonkurranse. Men jeg savner at kjedene ikke konkurrerer mer på ulike konsepter, sier Andreassen og legger til:

– Vi er glade for lave priser. Halleluja for det. Men er vi egentlig tjent med et rotterace til bunn?

– Tre siamesiske tvillinger

Han mener det er andre enn de tradisjonelle dagligvareaktørene som er i front når det gjelder nyskapning.

– Dagligvarekjedene må passe seg. Det kommer nye aktører inn som spiser markedsandeler, slik som for eksempel Normal. Foodora har også startet med hjemlevering av dagligvarer, sier Andreassen.

– Lavpriskjedene er som tre siamesiske tvillinger som drukner sammen. Det virker som ingen av dem våger å bryte ut og skille seg ut, sier han.

Slik svarer kjedene:

Nettavisen har spurt de tre kjedene om hvorfor kundene skal velge akkurat dem, når prisene er så godt som helt like hos alle tre.

REMA 1000: – Vi skal være billigst på dagligvare i landet, og vi sikrer dette gjennom lave kostnader og en effektiv drift, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye.

– Konkurransen er stor og vi prismatcher kampanjer som våre konkurrenter kjører, selv om vi har våre egne kampanjer, sier hun.

KIWI: – Kiwi er prispresseren, og det har vi bevist gang på gang. Det var vi som holdt igjen prisene 1. februar, det var vi som startet priskrigen på fisk, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Arvin.

– Men jeg tror det aller viktigste konkurransefortrinnet er folka våre. Da Hjemmet kåret årets blideste kassemedarbeidere, var det Kiwi-folk på både første-, andre- og tredjeplass, sier hun.

EXTRA: – Fordi vi er billigst og har størst utvalg. Hos Extra får kundene de laveste prisene, ukentlige tilbud og kampanjer, i tillegg til medlemsfordeler og kjøpeutbytte, sier kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen.

– Kjøpeutbytte utgjør minst én prosent, og gjør at Extra vil være billigst når samtlige pristester ses under ett, sier han.