(Nettavisen): Rema 1000 kutter prisen på 215 varer, og den nye toppsjefen garanterer at de ikke setter opp andre priser for å hente inn pengene andre steder.

– Dette er reelt, uten fotnoter, ekte og ærlig. Prisene går ned fra leverandør, fordi de har lavere kostnader, og det tar vi ut i markedet, sier Rema 1000-sjef Christian Hoel til E24.

Dette er noen av priskuttene:

  • Friele filterkaffe, 250 g: 44,90 (-4,00)
  • Parmigiano Regg., 150 g: 59,90 (-12,50)
  • Nora bringebærsyltetøy, 540 g: 40,10 (-3,60)

Priskuttene varierer mye på enkeltvarer, og i snitt er priskuttene på beskjedne 2,5 prosent. Forrige uke skrev Nettavisen om Kiwi som kuttet prisen på 65 bestselgere. Alle disse ble kuttet med 20 prosent eller mer.

Februargrep

Priskuttet kommer dager før månedsskiftet. Første februar har tradisjonelt vært et såkalt prisvindu i norsk dagligvare. Da har alle kjedene justert sine priser etter at de har forhandlet med sine leverandører gjennom høsten.

I fjor overrasket Kiwi alle da de valgte å holde prisene i ro første februar, mens både Rema 1000 og Extra satt dem opp.

Men nå tar altså Rema 1000 grep få dager før kalenderen viser første februar.

– Fortløpende forhandlinger gir oss mulighet til å være mye tettere på pris gjennom hele året og utfordre leverandørene når vi vet at det skjer ting i markedet, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes til E24.

Forutså priskutt

At det kommer priskutt i stedet for prisøkninger nå er også i tråd med det dagligvareekspert og NHH-professor forutså, da han kommenterte Nettavisens pristest nylig.

– Første februar er en stor PR-mulighet for kjedene. Da vet de at de har folks oppmerksomhet, sa Foros Nettavisen og han la til:

– Det kan være at en eller flere av dem velger å gjøre større priskutt. Det er det motsatte av hva som har vært vanlig og dermed vil det gi stor oppmerksomhet, sa NHH-professoren.

Nå er det nettopp dette Rema 1000 gjør.

Extra vil kutte

Extra sier de vil kutte priser om det viser seg at Rema 1000 er billigere på noen varer.

– Som den første lavpriskjeden, startet Extra året med et kraftig priskutt på over 150 hverdagsvarer med i snitt 7,5 prosent, sier kjededirektør Håvard Jensen.

– Dette kom som følge av lavere priser fra våre leverandører, som vi sendte videre til forbrukerne. Etter dette har vi justert prisene ytterligere ned på et stort antall varer, sier han.

Kiwi: – Denne lille prisreduksjonen

Kiwi kommenterer priskuttet fra Rema 1000 slik:

– Kiwi skal selvsagt alltid være billigst, og denne lille prisreduksjonen på 2,5 prosent ble justert hos oss fra i dag tidlig, sier kommunikasjonssjef i Kiwi Nora Helgesen til Nettavisen.

De viser til kuttene de selv gjorde sist uke.

– Vårt priskutt som startet mandag i forrige uke er på 20 prosent eller mer, og gjelder helt fram til 29. februar, sier Helgesen.

– For oss er det viktigste å vinne tilliten hos kundene. Derfor fortsetter vi prispresset også i 2024, sier hun.