(Nettavisen): Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet er ikke nådig i karakteristikken av Rema 1000 sitt prisgrep.

– Her bryter Rema 1000 markedsføringsloven. Rema 1000 bør umiddelbart stoppe denne type ulovlig markedsføring, sier han til Nettavisen.

Sterke reaksjoner

Mange reagerte sterkt på Rema 1000 sitt tilbud 2. januar. Da satt de opp prisen på klementiner fra 19,90 til 44,90. Samtidig reklamerte de med 30 prosent rabatt på den nye høye prisen dersom man brukte Æ.

– For noen sluinger Rema er, skrev en i en Facebook-gruppe for folk som følger med på tilbud hos dagligvarebutikkene.

– Helt vanlig at de går opp i pris før de gir rabatter. Har sett det når de har 50 prosent på ting også, skrev en annen.

Og en tredje skrev:

– Lurer på om det i hele tatt er lov. For alle andre varer i dette landet er dette ikke lov ifølge Forbrukerrådet. Da er det lavest pris siste 30 dager. Hadde sett litt rart ut «førpris 19,90 nå 31,43 med Æ».

– Må opplyse om førpris

Nettavisen har vært i kontakt med Forbrukertilsynet. De fører tilsyn og kan gi bedrifter bøter om de bryter markedsføringsloven. Nettopp fordi tilsynet kan få Rema-saken til behandling må de uttale seg på generelt grunnlag.

Før Forbrukertilsynet uttalte seg fikk de se bilder av reklamen til Rema 1000 der det reklameres med 30 prosent rabatt på en klementinpris på 44,90.

– Salgsmarkedsføring må inneholde opplysninger om varens førpris. Med førpris menes den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt de siste 30 dagene før salget startet. Rabatten som markedsføres skal beregnes ut fra denne prisen, sier underdirektør Marit Evensen til Nettavisen.

Førprisen helt fram til nyttårsaften var 19,90. Men dette går ikke fram av reklamen fra Rema 1000.

Tilsynet er klokkeklar at førpris må framgå når en butikk har salg.

– Før et salg annonseres, må den næringsdrivende undersøke egen prishistorikk for å finne ut hvilken pris som er den laveste anvendte prisen de siste 30 dagene, sier Evensen i Forbrukertilsynet.

Gjelder også Æ-tilbud

Salget til Rema 1000 gjelder ved bruk av Æ-appen. Men kravet om å opplyse om førpris gjelder like fullt.

– Dette inkluderer blant annet priser som er tilbudt til medlemmer av kundeklubben. Kundeklubbtilbud anses for å være allment tilgjengelig, fordi det er enkelt for forbrukerne å få tilgang til disse prisene, sier Evensen.

Forbrukerrådet vurderer saken på samme måte.

– Om det gjelder kundeklubben Æ har ingen betydning. Loven er krystallklar. Førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene, sier fagdirektør Olav Kasland.

– Stopp umiddelbart!

Han er tydelig på hva Rema 1000 bør gjøre.

– Rema 1000 bør umiddelbart stoppe denne type ulovlig markedsføring, sier Kasland.

Han mener det er viktig at tilbudskampanjer er til å stole på.

– For Remas egen del må de ikke finne på å gjøre slikt hvis de vil at forbruker skal stole på markedsføringen deres, Kasland.

Rema 1000 gjør helomvending

Nettavisen har konfrontert Rema 1000 med uttalelsene fra Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet.

Vi har også stilt Rema 1000 flere spørsmål:

  • Hvorfor mener dere det er ok å reklamere på denne måten?
  • Har dere vurdert dette juridisk?
  • Vil dere gjøre noen endringer?

Nettavisen sendte disse spørsmålene til Rema 1000 klokka 16:16 torsdag. Nøyaktig et kvarter senere ringer Rema 1000 og sier de vil endre på salgskampanjen.

De sier også at de vil ta kontakt med Forbrukertilsynet for å sikre seg at deres fremtidige kampanjer er i tråd med markedsføringsloven.

Prishopp på flere varer

Samtidig viser det seg at Rema 1000 skrudde opp prisen på flere varer før de så reklamerte med 30 prosent rabatt.

Ifølge Rema 1000 gjelder dette 12 varer, blant annet:

  • Druer
  • Avokado i nett
  • Rosenkål
  • Kålrot
  • Dadler
  • Mandelpoteter
  • Poteter, Prima

  • Kålrotstappe, Rema
  • Fløtepoteter med hvitløk, Rema

Samtidig opplyser Rema 1000 at 13 varer ble satt ned i pris før de kom med i tilbudskampanjen.

– Vi justerer

– Vi justerer tilbake til laveste førpris siste fire uker på disse frukt- og grøntproduktene som var på kampanje i desember, deriblant klementiner, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

Hun opplyser at kundene vil få 30 prosent Æ-rabatt på den nye prisen.

– Vi oppfordrer de kundene som har kjøpt noen av disse produktene tidligere denne uken til å ta kontakt med oss via rema.no for refusjon, sier Aarnes.

Nettavisens spørsmål til Rema 1000, om de på forhånd hadde gjort noen juridisk vurdering av salgskampanjen, har de ikke svart på.

Fagdirektør Olav Kasland ber folk være kritiske når de vurderer butikkenes salgskampanjer.

– Vårt generelle råd til forbruker er å sammenligne priser med konkurrenter og ikke stole blindt på markedsføring, sier Olav Kasland i Forbrukerrådet.