Nettavisens store prissjekk viser at flere varer har økt kraftig i pris siden juni:

  • Superchips: +45,4 prosent
  • Blå Castello: +15 prosent
  • Servelat: +14,4 prosent
  • Stabburet makrell: +10,1 prosent
  • Go Morgen yoghurt: +9,2 prosent

Samtidig har noen varer blitt klart mye billigere – som er godt nytt for totalen på kassalappen.

Se oversikten over alle de 60 varene lenger ned.


Overraskende resultat

Hele 60 varer er i handlekurven Nettavisen har prissjekket nå i september. Av disse ble 36 også sjekket i juni og i juli. Resultatet her vil overraske mange.

For handlekurven er faktisk billigere i september enn i juni. Prisutviklingen for de 36 varene har vært slik:

  • Juni: 1346,95 kroner
  • Juli: 1380,90 kroner
  • September: 1336,00 kroner

Prisen på innholdet i handlekurven gikk kraftig opp fra juni til juli. Men så har prisene gått kraftig ned igjen.

Det gjør at handlekurven er nesten en tier billigere i september enn i juni.

Fisken avgjør

Det er særlig én kategori varer som gir dette utslaget.

– Det kan se ut som om fisk har blitt en ny lokkevare for kjedene, sier dagligvareekspert Ivar F. Pettersen i Alo analyse.

Han viser til at alle kjedene har hatt kampanjer etter ferien med kutt i fiskeprisene. Før var det kjøtt som var en viktig lokkevare, dette kan ha endret seg.

– Med det store helsefokuset i samfunnet kan det være fisk har tatt over den funksjonen. I tillegg har eksport- og importprisene for sjømat falt markant i juli og august, sier Pettersen.

Billigere enn før

Det er ikke bare fiskevarene som har gått ned i pris. Nettavisens oversikt viser at flere varer er billigere nå enn i juni:

  • Fersk laks: – 34,7 prosent
  • Brokkoli: – 34,1 prosent
  • Fish & Crisp Gourmet: – 12,8 prosent
  • Rød paprika: – 11,7 prosent
  • Dolmio Classico pastasus: – 5.5 prosent

Identiske priser

Av de 60 varene som er i handlekurven for september, er det bare fem som de tre kjedene vi har sjekket, har ulik pris på.

Rema 1000 er billigst på rød paprika. Rema og Kiwi er billigere enn Extra på pastasaus, tomater og Pink Lady epler. Extra er billigere enn de to andre på Twinings Earl Gray te.

Også da Nettavisen sjekket priser i juni, var det mange like priser. Da var 56 av 59 priser identiske, og Kiwi var kun 5 øre billigere enn Rema 1000 på en handlekurv til 2207,93 kroner.

Med andre ord er det kanskje andre ting enn pris som avgjør hvor du handler.

– En jobb for Konkurransetilsynet

De identiske prisene bør undersøkes, mener Ivar F. Pettersen.

– Det er veldig stor grad av like priser. Dette bør Konkurransetilsynet se nærmere på, sier han.

– Med få store aktører er det alltid viktig å se etter indikasjoner for det man kan kalle harmonisk sameksistens. En slik atferd skal Konkurransetilsynet følge med på, sier Pettersen.

I Norge er det tre aktører som dominerer så å si hele dagligvaremarkedet.

Norgesgruppen er størst. De har kjeder som Kiwi, Meny, Joker og Spar. Nest størst er Coop med kjeder som Extra, Prix, Mega og Obs. Den tredje store aktøren er Rema 1000.

– For mye fred og harmoni

– Like priser kan være utslag av intens konkurranse, men også av for mye fred og harmoni, sier Pettersen.

I Nettavisens september-kurv er altså 55 av 60 priser identiske hos de tre kjedene. Pettersen mener bør gjøre undersøkelser.

– Konkurransetilsynet bør undersøke om det har blitt en situasjon der kjedene har det man på fagspråket kaller en «tacit agreement» – en «stille avtale», sier han.

– Det betyr ikke at partene har laget en ulovlig skriftlig avtale. Men det kan være en felles forståelse for at man konkurrerer til et visst punkt. Det kan også være en gjensidig forståelse om at konkurransen må skje innenfor visse rammer, sier Pettersen.

Pettersen understreker:

– Like priser er ikke noe bevis alene, men en av flere grunner til å undersøke priser og marginer løpende.

– Reell konkurranse

Rema 1000 kommenterer de identiske prisene slik:

– Konkurransen i dagligvare er høy, og kampen om å være billigst er reell. Derfor vil prisene noen ganger være svært like, sier kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes.

Også kommunikasjonssjef i Extra, Harald Kristiansen, mener de like prisene er et utslag av hard konkurranse.

– Dette er resultat av den tøffe konkurransen hvor kjedene følger hverandre tett, sier han.

Kiwi mener at de fører an i prispressingen:

– Når Kiwi presser prisene, følger gjerne de andre etter, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Helgesen.

Se kjedenes kommentarer til testen lenger ned.

Handlekurven med 60 varer

Handlekurven hos de tre koster:

  • Rema 1000: 2.357,10
  • Kiwi: 2.357,20
  • Extra: 2.367,50

Brødvarer

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Grove Rundstykker, Hatting, 10 stk., 600 g 38,90 38,90 38,90
Knekkebrød, Husman, Wasa, 520 g 25,90 25,90 25,90
Rugsprø, Wasa, 200 g 14,90 14,90 14,90

Drikke

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Coca-Cola uten sukker, 4 x 1,5 l 64,90 64,90 64,90
Filterkaffe, billigste, 250 g 18,20 18,20 18,20
Filterkaffe, Friele/Evergood, 250 g 49,60 49,60 49,60
Munkholm original, 0,33 l 9,90 9,90 9,90
Pils, Ringnes, 0,5 l 28,90 28,90 28,90
Solo, 1,5 l 33,90 33,90 33,90
Te, Earl Gray, Twinings, 25 poser 43,90 45,90 45,90

Grønt

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Brokkoli, 1 stk. 14,90 14,90 14,90
Epler, norske, billigste, løsvekt 29,90 29,90 29,90
Epler, Pink Lady 56,50 54,90 54,90
Rød paprika, billigste, 1 kg 54,50 52,90 52,80
Tomater løsvekt, 1 kg 56,50 54,90 54,90

Hygiene og helse

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Bind, Libresse Normal, 16 stk. 25,90 25,90 25,90
Rengjøringsspray, Jif Universal, 500 ml 34,90 34,90 34,90
Maskinoppvasktabletter, SUN alt i 1 Maxpower, 62 stk. 61,90 61,90 61,90
Tran, Møllers, flaske, 500 ml 107,00 107,00 107,00
Klesvaskemiddel, OMO Color, pulver, 1,17 kg 37,90 37,90 37,90
Klesvaskemiddel, Omo Ultra Hvit, flytende, 595 ml 44,40 44,40 44,40
tøymykner, Softlan, Outdoor Fresh, 1 l 26,90 26,90 26,90
Oppvaskmiddel, Zalo Ultra, 500 ml 26,90 26,90 26,90

Kos

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Bamsemums, Nidar, 220 g 41,40 41,40 41,40
Diplom-Is, vanilje, Hennig-Olsen/Diplom-Is, 2 l 36,90 36,90 36,90
Melkesjokolade, Freia, 200 g 39,90 39,90 39,90
Nidar Favoritter, Stratos, 300 g 57,90 57,90 57,90
Potetgull, Maarud, Salt og pepper, 250 g 32,90 32,90 32,90
Superchips, paprika 140 g 34,90 34,90 34,90
Kjeks, Oreo, 154 g 24,20 24,20 24,20

Meieri

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Bremykt Original, 500 g 44,90 44,90 44,90
Yoghurt, Go Morgen, Tine, 190 g 11,90 11,90 11,90
H-melk, Tine, 1 l 22,30 22,30 22,30
Lettmelk 0,5 %, Q-meieriene, 1 l 18,50 18,50 18,50
Margarin, Melange, 500g 29,30 29,30 29,30
Seterrømme, Tine, 300 g 26,40 26,40 26,40

Middag

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Pizza, Grandiosa 4 x oster, 505 g 69,90 69,90 69,90
Pizza, Grandiosa Original, 575 g 59,90 59,90 59,90
Grillpølser, Gilde, 0,6 kg 49,90 49,90 49,90
Pastasaus, Dolmio Classico, 500 g 30,40 25,90 25,90
Pølsesennep, Idun, 490 g 16,90 16,90 16,90
Spagetti, Barilla, 1 kg 29,90 29,90 29,90
Tomatketsjup, Idun, 530 g 21,00 21,00 21,00
Wienerpølser, Gilde, 520 g 67,90 67,90 67,90

Ost

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Brunost, Gudbrand, Synnøve Finden, 480 g 32,90 32,90 32,90
Brunost, Gudbrandsdalsost G35, Tine, 500 g 53,00 53,00 53,00
Castello blå, Tholstrup, 150 g 26,90 26,90 26,90
Norvegia, 27 % fett, 500 g 66,90 66,90 66,90
Philadelphia light, 200 g 19,90 19,90 19,90

Pålegg

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Bringebærsyltetøy Hjemmelaget, Nora, 400 g 36,50 36,50 36,50
Jordbærsyltetøy, Hjemmelaget, Nora, 400 g 19,40 19,40 19,40
Leverpostei, Ovnsbakt Bacon, Gilde, 180 g 29,90 29,90 29,90
Leverpostei, Stabburet, 200 g 19,50 19,50 19,50
Makrell filet i tomatsaus, Stabburet, 170 g 21,90 21,90 21,90
Servelat, Gilde, 110 g 15,90 15,90 15,90

Sjømat

Varer Extra Kiwi Rema 1000
Fish & Crisp Gourmet, Findus, 480 g 62,70 62,70 62,70
Fiskegrateng, Familiens, Findus, 1 kg 48,90 45,90 45,90
Fiskepinner, Findus, 450 g 38,40 38,40 38,40
Laks, fersk med skinn, billigste 400 g 71,20 71,20 71,20
Laks, fersk uten skinn, billigste 500 g 129,30 129,30 129,30

Slik kommenterer kjedene resultatet i testen:

Rema 1000: – Rema 1000 skal være billigst på dagligvare i Norge, og vi fornøyde for at resultatet gjenspeiler dette, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes.

– Det er ikke mye som skiller oss, noe som har vært tilfellet i de aller fleste tester, sier hun.

– Det som disse testene derimot ikke viser, er alle de gode tilbudene og rabattene du får på våre butikker, påpeker Aarnes.

Kiwi: – Kiwi har dette året vist tydelig hvem som er prispresseren i Norge, og vi har vunnet alle VG matbørser i 2023, sier kommunikasjonsrådgiver, Nora Helgesen.

– Vi skal selvsagt alltid være billigst, og prisen på paprika er allerede justert.

Hun viser også til rabattordninger og bonuser kjeden har.

Extra: – Extra var billigst i forrige pristest. Denne pristesten er et øyeblikksbilde med priser som allerede har endret seg, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

– Testen bekrefter nok en gang at det knapt er prisforskjeller mellom kjedene, sier han.

Kristiansen viser også til at Extra har rabatt og bonusordninger.