Uværet Hans har kanskje reist videre, men hans navn vil ikke forlate oss med det første.

For når regningene for reparasjoner og gjenoppbygging skal gjøres opp, vil flere store dragkamper om både ansvar og unnlatelser følge.

Mandag kollapset jernbanebrua over Lågen ved Ringebu.

Det vil ramme togtrafikken på Dovrebanen, og som en konsekvens også biltrafikk og transport gjennom Innlandet, i lang tid fremover.

Ingenting tyder så langt på at svikten skyldtes noe annet enn naturkreftene.

Men fra at statseide Bane NOR og vegeier fylkeskommunen har skyggebokset med hvert sitt mørke etterslep på vedlikehold, står vi brått i en situasjon der de begge vil måtte kompensere for et enormt tap, både funksjonelt og materielt.

Tirsdag er det ett år siden Tretten bru kollapset.

Samme dag legger Havarikommisjonen fram sin rapport, som har fått ekstra stor interesse knyttet til seg etter at Aftenposten avslørte at Statens vegvesen skal ha kjent til store svakheter ved brua - uten at tiltak ble satt inn for å sikre dem.

Allerede 2016 registrerte vegvesenet at enkelte punkter i brua hadde en belastning på over det dobbelte av hva den maksimalt var dimensjonert for å tåle. Likevel ble ikke skjøtene forsterket, slik vegvesenet anbefalte.

Samferdselssjef i Innlandet Aud M. Riseng er krystallklar i sin dom over den mangelfulle oppfølgingen.

Og fraværet av informasjon til fylkeskommunen som eier av brua.

– Hadde vi visst, ville den blitt stengt omgående, slår hun fast til Gudbrandsdølen Dagningen.

Selv om Statens vegvesens regionkontor var klar over svakhetene i bæreevnen, ble det minst 13 ganger gitt dispensasjoner til å frakte tyngre last over brua, blant annet til Tine meierier.

En bru dimensjonert for 50 tonn, skal tidvis ha blitt utfordret med transporter på opptil 100 tonn.

Daværende Oppland fylkeskommune overtok eierskapet for Tretten bru og fylkesvegene fra 1. januar i 2010, etter Forvaltningsreformen. I 2020 overtok det nye storfylket Innlandet også administrering av veger og bruer fra Vegvesenet.

Likevel var altså svakhetene ukjent for hele samferdselsavdelingen i fylket, ifølge Riseng.

Det er rett og slett utrolig.

Vi stiller oss bak kritikken fra transporttalsmann Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileier-forbund, av at det ikke ble slått alarm da de store svakhetene ble avslørt i 2016.

Hararikommisjonens rapport vil bli lest med ekstra stor interesse etter hva vi på Østlandet har opplevd den siste uka.

Ikke bare er svaret viktig for å finne ut hvem som skal ta regningen for kostnadene Innlandet har fått med å sette opp en midlertidig bru.

Det kan også gi indikasjoner på hvilke avgrunner som kan åpne seg, i større og mindre skadeoppgjør etter Hans.