Vi fikk tidlig beskjed om å legge følelser til side.

Dette handlet om økonomi og kvadratmeter! Så vi viste kommunen at økonomi ikke handler om skolestruktur. At effektivisering av skolestruktur ikke handler om å legge ned, men tvert imot at man kan beholde og bygge nytt. Hurra!

Vi fikk til slutt bekreftet fra kommunen at jo, det stemmer. Det koster det samme å beholde skolestrukturen i Hamar Vest med nybygg på Storhamar, som det gjør å legge ned og heller utvide Prestrud og splitte til Greveløkka.

Da handlet det plutselig veldig mye om overkapasitet.

Redsel for lav vekst og for mange tomme pulter. Hamar kommune er usikre på egen markedsstrategi. De vil tiltrekke seg barnefamilier, men har ikke trua på at det vil skje…

Vis oss, vi tviler

Ubenyttet kapasitet på Greveløkka, der er hovedargumentet for å legge ned Storhamar.

Derfor ber vi dere vise oss, kjære politikere, at dere har tenkt igjennom en del ting. At når dere snakker om at Greveløkka tar 400 elever, ja, da vet dere at det er forskjell på teoretisk og reell elevkapasitet.

Gjør oss trygge på at dere ikke putter 30 elever inn i klasserom som er bygget for 28. At 30 elever per klasse i Hamarskolen er forankret faglig, og at kvaliteten blir god, til barets beste.

Vi vil at dere viser oss at hvis det er riktig at Greveløkka egentlig er bygget mindre enn mange av Oslo-skolen (11 kvm pr elev, mot 12 i Oslo), så er det fortsatt nok rom og stor nok gymsal.

Vis oss at det er plass til så mange flere barn på SFO, for vi tviler – det ligger i alle fall ikke noe om det i rapporten. Vis oss i så fall hva det koster, hvis utbygging må til også her, og legg det nå på deres totale regnestykke.

Nærskoleprinsippet og barnets beste

Vis oss at elevene som må gå fra Solvang/Smeby, til ny skole på Rollsløkka eller Børstad, samt elever som må gå til Prestrud og Greveløkka fortsatt opplever en trygg og god skolevei. Det holdes utenfor regnestykket hvilke trafikksikringstiltak man vil måtte gjøre!

Vis oss hva det koster i penger og miljø at flere og eldre elever må kjøres til skolen. Vis oss hvor det passer inn med nærskoleprinsippet og at dette er til barnets beste.

Vis oss hvilke fordeler det gir for barna på Solvang/Smeby, at man bygger nytt for til sammen 1.030 elever på Børstad. Hvordan dette skal gi elevene bedre utemiljø og større uteområder, enn man kan få til der Solvang skole ligger i dag. Vis oss hvordan man styrker bydelene Solvang/Smeby og Storhamar, ved å ta hverdagsfunksjoner ut av disse bydelene.

Er ikke dette stikk i strid med kommunens egne målsetninger?

Lytt til lærerne

De fantastiske lærerne, som er de som bygger kultur og trygghet. Vis oss at dere setter pris på lærere som har jobbet for å bygge kultur og gode resultater i eldgamle utdaterte bygg, og at dere lytter til dem om hva som er barnets beste.

Vis oss at dere forstår hva en kultur er, at den ikke kan flyttes og deles og forvente samme resultat.

Vis oss at dere vil beholde lærerne våre, og ikke mister dem i overgangen. Vi har ingen å miste!

Forklar oss hva du mener, Borud, når du skal ta vare på «alle kvalitetene ved Storhamar, og at miljø og kompetanse blir ivaretatt». Hvordan? Og hvilke realiteter har endret seg siden valget? Vi forstår det fortsatt ikke.

Forklar oss hvorfor man skal endre noe som funker, spesielt når det på ingen måte koster mer og samtidig bygger opp under Hamars vekstambisjoner. Norge legger ned skoler med 100 elever, ikke 350.Forklar oss hvorfor rapporten kun synliggjør elevutviklingen frem til det tidspunkt SSBs framskrivninger snur til en kraftig oppadgående trend. Ja, det er faktisk slik.

Lytt til innbyggerne

Gå tilbake og forklar oss protokollen fra 2/2-22 i Formannskapet, der det står: Formålet med utvalgets utredning er ikke å spare penger. Det er å bruke de midlene som er nødvendig for å tilby elever og ansatte i Hamar-skolen moderne og pedagogisk tilrettelagte skolebygg og et godt arbeidsmiljø for elever og ansatte.

Det står faktisk det. Gi oss tro på at valgløfter betyr noe.

Vis oss at demokratiet har en funksjon, og at Hamar lytter til innbyggerne sine. Vis oss at dere gjør hva som er barnets beste, og at dere skjønner at det er å beholde vennene sine, lærerne og at relasjoner ikke bør brytes.

Dette er de samme relasjonene dere hevder er grunnlaget for trygge barn; det står et annet sted i samme rapport.

Vis oss hvordan BBL, ved å støtte forslaget til utvalget, tar ansvar for helheten og gir et mer likeverdig tilbud innen skole?

Det er ikke sikker at løsningen blir noe bedre av å utsette med ett eller flere år. Dette er Aps argument for å ta en avgjørelse NÅ, som legger ned skoler i Hamar som fungerer godt. Samtidig er AP og BBL veldig presset på tid, fordi det er så dårlig standard og de ønsker «at alle elever skal ha likeverdige fysiske læringsmiljø».

Det kan også virke som om dette absolutt ikke skal inn i en ny valgkamp?

Prestrud til plastisk kirurg

Dere snakker om A-lag og B-lag i Hamarskolen.

Med den løsningen kommunen nå ser ut til å gå for, så sender dere Prestrud til den plastiske kirurgen! Der fikser man det ytre, men inni vil det fortsatt være mindre hensiktsmessig og lite fremtidsrettet.

Inntil 630 elever vil gå på en B-skole i forslaget. For alle resterende skoler skal det bli en A-standard. Er det likebehandling? vis oss hvordan, AP! Her er det tidspress, og det tas enkle konklusjoner på et komplekst problem.

Du får ikke like fysiske læringsmiljøer ved å putte 400 elever inn på Greveløkka heller, som er bygget for færre. 60 millioner til renovering av en 50 år gammel skole er fortsatt langt unna prisen av stupetårnet, for å sette det i perspektiv. Hvordan kan disse to fysiske læringsmiljøene bli like gode som nye skoler som bygges på andre siden av byen?

Feil forståelse av effektiv drift

BBL mener forslaget gir «effektive tjenester» som vi nå trenger, fordi det er en eldrebølge på vei. Effektiv drift av skole, ja, det får du altså også ved å bevare Storhamar og Solvang i nytt bygg. Ta dere tiden, og undersøk dette på nytt.Skriv en sluttrapport som svarer på alt dette, som gir oss innsikt i alle muligheter for å gi Hamarskolen best mulig effektiv drift og best mulig kvalitet.

Først da er vi trygge på at alle steiner er snudd. Da har denne utredningen vært etter boka. DA skal vi gi oss, og DA kan dere bygge barnehage og park…

Nå vil vi ha dette utsatt. Man legger ikke ned skoler på bakgrunn av usikkerhet, tro og dårlig tid. Man må vite hundre prosent sikkert.

Inntil da, kan vi vente.