Det pågår en prosess i Løten Kommune der det er framlagt forslag til framtidig skolestruktur.

Det er foreslått følgende alternativer:

  • Alternativ 1: 2 Barneskoler og Løten Ungdomsskole.
  • Alternativ 2: 1 Barneskole og Løten Ungdomsskole.
  • Alternativ 3: 1 storskole.

Formannskapet har denne uken gått inn for alternativ 2.

Jeg bor ikke lenger i Løten, men har vært oppvokst i Løten og har bodd i Løten fram til 1997, med unntak av studietid og en periode på 5 år da jeg jobbet i Trondheim og Asker.

Jeg og familien flyttet tilbake til Løten fra Asker i 1977 og hovedårsaken til at vi valgte Løten var at vi kunne etablere oss i et område med trygge omgivelser for våre barn og et godt, nært skolemiljø.

Dette var et godt valg. Jeg mener derfor at det er viktig at de valg som blir tatt tilknyttet skolestruktur, bidrar til opprettholdelse av lokalmiljøene så godt som mulig. Jeg kan ikke se at alternativet med 1 storskole eller 1 Barneskole tilfredsstiller dette.

Løten har i dag fire barneskoler. Jeg ser at dagens elevgrunnlag gjør det vanskelig i å forsvare opprettholdelse av fire skoler.

Jeg har sett på SSBs tallgrunnlag for Løten når det gjelder antall personer innenfor de forskjellige aldersgruppene. For barneskolen vil antall elever for trinn 1-7 (6-12 år) i dag være nærmere 600. Det fremgår i egen utredning gjennomført av KK Konsulent at antall elever på trinn 1-7 er cirka 580 elever.

For å sammenligne med andre kommuner har jeg sett nærmere på forholdene i Hamar Kommune.

I Hamar Kommune er det framlagt planer om å redusere antall skoler fra 9 til 6. Antall elever for trinn 1-7 (6-12 år) er i dag cirka 2.200-2.300.

Med seks skoler gir det er snitt på ca. 330-380 elever pr. skole.

Man ser da at én barneskole i Løten vil gi et langt høyere antall elever enn i Hamar (i snitt over 60 % flere elever).

Dette kan ikke være ønskelig ut fra et perspektiv og mål om å ivareta et godt oppvekst og skolemiljø?

Etter min mening bør man i Løten ha minst to barneskoler. Østvang Skole kan være utgangspunkt for den ene av disse skolene.

Den andre skolen bør ligge noe lenger nord med en plassering som hensyntar befolkningsutvikling og befolkningstetthet.

Fram til nå har jeg ikke kommentert ungdomsskolen, da jeg mener at denne i dag er etablert i Løten sentrum, og der det må være mulig å tenke alternativ utbygging gjennom rehabilitering/tilpassing og evt. utvidelse, som gir en god skole i et framtidig perspektiv.

Utbygging, rehabilitering og kostnader

Vurderingen til KK Konsulent , når det gjelder alternativenes kostnader er vist rapport 16/2023.

Det bør være av betydning for Løten Kommune å velge alternativer som gir håndterbare kostnader parellelt med at man hensyntar de psykososiale forhold som påvirkes av valg av utbyggingsalternativer.

Som nevnt ovenfor har Formannskapet valgt alternativ. Dette innebærer at eksisterende skoler får annen anvendelse eller blir revet.

Ved å bygge ny storskole er kostnadene i henhold til Norconsults prisbok for 1. kvartal 2024 ca. kr. 45.000,-/m2 til kr. 50.000,-/m2.

Denne prisen er eksklusiv tomtekostnad, utomhusarbeider og kapitalkostnader.Dette stemmer relativt godt med budsjetttall i utredningen fra KK Konsulent.

De opererer med en kostnad på cirka 433 millioner for et areal på 9100 m2 eller ca.kr.47.500/m2. Dette er 2023-priser. Fra 2023 til 2024 har det vært en prisøkning på cirka seks prosent.

Kostnader for sammenslåing av 2 og 2 skoler som omfatter rehabilitering og tilbygg er oppgitt til ca .252 millioner eller ca. kr.180 millioner lavere enn å bygge ny skole for trinn 1-7-. Dette alternativet forutsettes at skolene på Østvang og Jønsrud beholdes.

Jeg anbefaler derfor at Løten Kommune gjennomfører en prosess der man får et tydligere svar på de valg som er aktuelle.

Dette kan innebære at det utarbeides skisseforslag med kostnadsutredning for alternativet der to og to skoler slås sammen samt en rehabilitering evt. påbygging av Ungdomsskolen. Sett i forhold hvor mye som skal investeres er dette marginal investering.

Jeg opprettholder derfor mitt syn på at skolestrukturen i Løten er best tjent med at man velger en løsning som ikke medfører en skole med en størrelse som kan virke fremmed på de minste elevene.

Hvorfor skal man ha en barneskole som i størrelse er det man finner i de største byene?

Dette tilsier da forslag til følgende utbygging:

  • Beholde dagens Ungdomskole der denne oppgraderes eller eventuelt påbygges.
  • Beholde Østvang Skole, og der man foretar oppgradering og påbygging.
  • Beholde skole i det nordlige området av Løten der det foretas rehabilitering og påbygging.