Bli varslet om siste nytt: Få HA-appen til iPhone og Android her!

Aldri før har vel kampanjevirksomheten vært mer omfattende enn nå. Det har tidvis virket som om det har vært mer reklame for nye biler på Facebook, enn det har vært innhold å vise frem.

Lagertømming, rentekampanjer, supertilbud og bilabonnementstjenester har nærmest slåss om oppmerksomheten.

Men dyrtid og høye renter gjør at nordmenn ikke lar seg lokke. Norges to største bilimportører, Møller og Bertel O. Steen, opplever krisen inngående og er i gang med nedbemanning.

Ekstremt dårlig måned

Og nå viser nye tall fra OFV hvorfor det er nødvendig:

Oktober ble nok en katastrofal måned for nye bilregistreringer: Fallet var 29 prosent fra samme måned i fjor. Dermed ble det den andre måneden på rad hvor salget var ned nesten 30 prosent.

Totalt endte det med 8925 nye personbiler i september, ned 14 prosent fra en allerede katastrofalt dårlige september-måned.

Ifølge beregninger fra Oslo Economics vil det være behov for nær 17.000 nye elbiler i måneden frem til 2030 for å nå klimamålene.

- Mange er nå svært varsomme med å prioritere nybilkjøp. Registreringstallene for nye personbiler i oktober viser dette tydelig, for i samme periode de siste par årene har vi hatt høy registreringstakt. Nå går nybilsalget virkelig i krabbegir, sier Øyvind Solberg Thorsen, sjef for Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

OFV tror bilsalget i år havner milevis bak det vi så i fjor:

- Det er ingen tvil om at det ender godt under fjorårets drøyt 174 000 førstegangsregistrerte nye personbiler, sier han, og anslår at totalen vil bli i underkant av 130 000 nye personbiler i 2023.

Det er verdt å merke seg at elbilene nå dominerer fullstendig: I oktober var 84 prosent av nye personbiler elbiler, og for privatkunder har den andelen vært godt over 90 prosent en stund.

Elbiler solgt på kampanje dominerer

Ser vi på de mest registrerte elbilene, er hele topplisten dominert av modeller hvor det har vært omfattende priskutt og kampanjevirksomhet. Ingen nevnt, ingen glemt.

Toyota er størst

Det er verdt å merke seg at Toyota som har hatt en litt tung start på sin elbilsatsing, kan notere seg som eneste bilmerket som passerte 1000-utleveringer i oktober.

Ifølge OFV har de 1126 utlevering. og dermed ble de over 50 prosent større enn Volvo, og 66 prosent større enn Tesla (tallene fra OFV og Elbilstatistikk har mindre avvik, og er ikke direkte sammenlignbare).

På plassene bak er det til dels svært likt mellom merkene.

  • Toyota: 1126
  • Volvo: 737
  • Tesla: 678
  • Skoda: 671
  • Hyundai: 646
  • VW: 602
  • Nissan: 525
  • Mercedes: 503
  • BMW: 474