(Nettavisen): – Hver måned i år har vi registrert det høyeste antallet svindelforsøk noensinne. Det er alarmerende, og stiller uvanlig store krav til oss som bank, til kundene våre og til forbrukere generelt, sier fagleder for sikkerhet i Sparenbank 1 SR-Bank, Marit Sola, til Nettavisen.

Svindlerne herjer som aldri før, på bekostning av nordmenns privatøkonomi.

– Det går knapt en time av dagen uten at noen av våre kunder blir forsøkt svindlet. Og selv om kundene er blitt flinke til å varsle både banken og politiet, vet vi at det dessverre også fortsatt er store mørketall, sier Sola.

– Svindlerne tar alt på kontoen

Svindlere benytter seg av metoder som «» og «».

De bruker merkenavn som Easypark, Digipost, Klarna og Helt hjem i svindel-SMSene, forteller banken. Flere av SMSene kommer i etterkant av at man har lagt ut noe til salgs på Finn.no eller Facebook Markedsplass.

– Man får beskjed om å betale porto, selv om det ikke er vanlig å skulle betale noe etter man har solgt varer på Finn.no, påpeker Sola.

Marits tips for å unngå svindel

  • Stopp – tenk sjekk og vurder: er tilbudet for godt til å være sant, så er det gjerne ikke det. Og ikke svar for raskt på meldinger via sms, e-post eller oppringinger.
  • Banken eller politiet eller andre troverdige aktører vil aldri be om BankID og passord. Det må aldri oppgis til andre.
  • Be om navnet på den som ringer og ta deretter kontakt med banken/politiet.
  • Husk at det «alltid» er svindel når ukjente folk tar kontakt for å markedsføre lønnsomme investeringer.
  • Lån aldri ut kontoen din til andre.
  • Får du inn penger på din konto som du ikke kjenner til – kontakt banken umiddelbart.
  • Husk at hvis det ser ut til å være for godt til å være sant, så er det trolig det.

Tar fra fleksilånet

Banken ser en økning i «vishing»-forsøkene.

– Med «vishing» gir kunden fra seg bankinformasjon/nøkkelen til nettbanken til svindlerne. Så tar svindlerne alt det som er på kontoen. Det kan være alt fra mindre beløp, 20.000 kroner til millionen.

Svindlerne tar fra brukskontoen, sparekontoen og fleksilånet, forteller Sola. Først flytter de pengene til brukskontoen til svindelofferet, og så overføres pengene ut av banken til en ekstern konto.

– Er det vanlig at svindlerne tar fra fleksilånet?

– Det har skjedd. Da sitter man igjen med tapte sparepenger og høyere avdrag på lånet. Svindlerne går mot alle plasser de kan få tak i midler.

– Julen er høytid for svindlere

Det blir enda verre rundt juletiden. Når nettene blir lange og kulda setter inn, ser svindlerne sitt snitt.

I oktober og november registrerte SR-banken henholdsvis 667 og 613 svindelsaker, opp fra 226 og 232 i 2022.

– Julen er definitivt høytid også for svindlerne, som er mer aktive enn noen gang. Hvert eneste år ser vi at desember er svindel-måneden.


Saker i 2023 Saker i 2022
Januar 413 134
Februar 454 125
Mars 383 123
April 318 113
Mai 378 152
Juni 471 177
Juli 548 188
August 596 244
September 524 226
Oktober 667 226
November 613 232

Det er flere ganger metoder svindlere bruker for å overtale deg. Sosial manipulasjon er én av dem, forklarer Solås.

– Det siste året ser vi at svindlerne bruker god tid med svindelofrene. Svindlerne sitter i telefonen med våre kunder i opptil seks timer. De får en god relasjon og skaper tillit. Kundene tror på dem. Det er viktig å få frem at banken aldri vil gjøre det på den måten. Legg på og ta kontakt med den offisielle virksomheten. Det kan jeg ikke si nok ganger.