(Nettavisen) AgriAnalyse la fredag fram en rapport om konsekvenser av prisdiskriminering for jordbruket og verdikjeden. Rapporten er bestilt av NorgesGruppen.

NorgesGruppen står blant annet bak Kiwi og Meny og har en samlet markedsandel på 43 prosent. Dagligvaregiganten har bedre innkjøpsbetingelser enn konkurrentene Coop og Rema 1000. Tidligere har forskjellene vært opp mot 15 prosent.

Ifølge Konkurransetilsynet er forskjellene mindre nå, men likevel av betydning.

NorgesGruppen ønsker å beholde sin posisjon med de beste betingelsene hos leverandøren i bransjen. Samtidig har Coop, Rema 1000 og Oda gjort sitt for å få bukt med det de mener er usaklig prisdiskriminering.

Reitan og Oda har blant annet fått utarbeidet rapporter som fremhever at på lang sikt vil prisene bli lavere. I tillegg slår deres rapporter fast at det vil bli lettere for nye aktører å etablere seg i det norske dagligvaremarkedet.

Bondelaget: – Et blindspor

Fredag var menigheten som stiller seg bak NorgesGruppen samlet på Sentralen i Oslo. De mener dagligvaregiganten skal få fortsette med sin særstilling. Det gjør også Konkurransetilsynet.

En av de viktigste innvendingene for å avvikle diskrimineringen er at prisene vil øke. Flere rapporter har slått fast at på kort sikt kan økte priser i butikkene bli konsekvensen, men på lang sikt vil de mest sannsynlig gå ned.

Det gjelder også rapporter bestilt av Reitan.

Adjektivene satt løst på begge sider.

«Feil medisin, blindspor, avsporing.» uttalte flere av dem som holdt innlegg.

Bondelaget uttrykket stor bekymring hvis næringsministeren innfører forbudet.

– Dette er dårlig for verdikjeden og kan undergrave norsk landbrukspolitikk, sier Sigrid Hjørnegård, generalsekretær i Norges Bondelag.

Hun trekker særlig fram at det vil ramme kjøtt- og frukt- og grønt-leverandørene. Årsaken er blant annet at egne merkevarer (EMV) for kjøtt er svært stor.

For eksempel er EMV-andelen på kjøttdeig nesten 80 prosent, og den ligger også høyt på annen type kjøtt.

NorgesGruppen og Reitan har de største eierandelene i Bama. De er Norges største frukt- og grøntgrossist.

– Det er ikke mulig å starte som frukt- og grøntgrossist uten avtaler med Bama, uttalte Hjørnegård.

Hun pekte på at de ikke er imot EMV. Men at et forbud mot prisdiskriminering vil først og fremst ramme de uavhengige merkevareleverandørene. De vil få innskrenket forhandlingsrommet i møtet med kjedene.

Tar plassen fra Tine og Nortura

– Vi frykter at et forbud fører mer til mer EMV, og kan ta plassen fra merkevarene til Tine og Nortura (selskapet bak Gilde og Prior, red.anm.) i butikkhyllene, sier hun.

Bondelaget frykter dessuten at mer EMV vil lede til mer import av utenlandske varer.

– Dette er forutsigbare utsagn. De brukes dessverre til å forsøke å bygge et narrativ om både den store trusselen EMV visstnok representerer, og at dette innebærer et forhandlingsforbud. Begge deler er like feil, slår Knut Lutnæs fast. Han er seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop.

Coop mener at hvis ikke forskriften blir innført, vil flere enn forbrukerne bli skadelidende.

– Vi synes det er beklagelig at Bondelaget løper NorgesGruppens ærend i denne saken. Hvis konkurransefremmende tiltak ikke blir innført, vil det medføre ytterligere markedskonsentrasjon. Det er til skade for både bønder, industri og forbrukere.

– Rema fnyser av kritikken fra Norges Bondelag

Myndighetskontakt Kårstein Eidem Løvaas i Reitan Retail, mener det er en feilslutning at det ikke skal være forhandlinger mellom leverandørene og kjedene.

– Det skal fortsatt være knallharde forhandlinger om pris og kampanjer slik man i dag forhandler i bransjen, sier han, og utdyper:

– Den eneste forskjellen er at du på forespørsel fra Konkurransetilsynet må dokumentere hvorfor du har gitt den rabatten du gir. Man kan ikke gi rabatter bare fordi man har blitt glad i hverandre over tid, sier han.

Hvis forskriften blir innført, er det kun de dominerende leverandørene som vil bli rammet. Et eksempel her er Tine.

– Hva mener dere om frykten for at EMV vil øke?

– Det er ikke riktig for Reitan Retail. Vi kan garantere at en forskrift om forbud mot usaklig prisdiskriminering ikke vil påvirke vår EMV-satsing.

– Vi har mer EMV enn NorgesGruppen fordi vi er tvunget til det. Konsentrasjonen på leverandørleddet er såpass stor at vi har måttet gjøre det blant annet for å øke konkurransekraften. Det er ikke en riktig bekymring fra deres side.

– Hver gang politikerne vil gjøre noe, blir det kalt et blindspor. Alle er enig om at konkurransen er for dårlig, men ingen er villig til å gjøre noe, sier Løvaas.

Reitan Retail kan ikke svare direkte på om en innføring av usaklig prisdiskriminering vil føre til mindre EMV.

Høringsforslaget om forbud mot usaklig prisdiskriminering gikk ut før jul. Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) har varslet at de vil konkludere i saken om kort tid.