Grunnen er økonomi, melder Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) i en pressemelding.

Tallene kommer fram i en spørreundersøkelse gjort av InFact på vegne av KNA.

– Nå må varsellampene lyse, mener KNA.

Unge rammes knallhardt

Blant de med dårlig råd har seks av ti utsatt nødvendig service og vedlikehold på grunn av økonomi det siste året. KNA skriver at spørreundersøkelsen illustrerer store forskjeller mellom fattig og rik i spørsmål knyttet til bilrelaterte utgifter.

  • Blant de med romslig økonomi svarer 7,1 prosent at de har utsatt service og vedlikehold.
  • Blant de med anstrengt økonomi svarer 61,5 prosent at de har utsatt service og vedlikehold.

Unge bilister er blant de som sliter mest.

– De unge bilistene og de som sliter fra før rammes over hele fjøla, med kraftig økning i drivstoffprisene, økt rente og stadig økninger i bompengekostnader, sier samfunnskontakt i KNA, Tor Valdvik.

– En umulig situasjon

Han sier videre at gruppen som har dårlig råd, har lavest elbilandel. De betaler dermed mest både i bom og drivstoff.

I undersøkelsen kommer det fram at én av tre kjører omveier for å unngå bomstasjoner. I januar var tallet én av fem.

– Mange av disse har havnet i en umulig situasjon hvor de ikke har råd til å kjøpe seg en elbil som dekker sine behov, samtidig som de er ekstremt utsatt for økte kostnader, sier Valdvik.

– Dette er én av de glemte svake gruppene i samfunnet, som får nok en kilevink av stortingsflertallet når de nå igjen øker både drivstoffavgiften og bompengene, sier Valdvik.