(Nettavisen): – Jeg fikk fem på i starten. Hadde jeg ikke vært veldig bevisst på svindel og lest en del om det, så hadde de lurt meg hele veien.

Det sier Solgunn Eide.

Bergenseren ble tidligere i juli offer for en ny svindelmetode som brer seg over landet, hvor svindlere utgir seg for å være fra politiet på en, ifølge Eide, temmelig overbevisende måte.

Politiet gikk nylig ut og advarte publikum om svindelforsøkene.

«Politibetjent»: – Du har blitt forsøkt svindlet

En mandag ettermiddag tidlig i juli ble Eide ringt opp av en norsk person fra et norsk nummer. Nummeret, viser det seg senere i samtalen, er nummeret til Midtre-Gauldal politidistrikt.

Mannen presenterer seg som politiet, inkludert navn og tjenestenummer.

– Jeg fikk hjertebank og ble engstelig, beskriver hun.

Da hun spurte hva saken gjaldt, fikk hun kun til svar at «det kommer jeg til».

Eide beskriver mannen som rolig og behersket, og sier han framsto empatisk.

«Politibetjenten» informerer Eide om at banken hennes har meldt fra om til politiet at noen skal ha prøvd å ta opp et forbrukslån på 70.000 kroner i hennes navn. Mannen spør i den forbindelse en lang rekke spørsmål.

Hun får også streng beskjed om å ikke logge seg inn på banken.

– Bankkontoen min var blitt sperret og jeg måtte for all del ikke logge meg inn med BankID. Jeg måtte være forsiktig, fikk jeg beskjed om, forteller Eide.

Spurte om hele fødselsdatoen

På dette tidspunktet har Eide ennå ikke oppfattet at det hele dreier seg om svindel. Mannen ringer tross alt fra politiets nummer, tenker hun.

Samtalen varer lenge, men etter hvert kommer små drypp som vekker en mistanke hos Eide.

Blant sier «politibetjenten» at han jobber på et kontor på Grønland i Oslo, mens mobilnummeret tilhører Midtre-Gauldal politidistrikt.

– Men da han skulle ta en ID-sjekk skjønte jeg at noe skurret, sier hun, og forklarer:

– Han spurte meg om navnet mitt og verifiserte at jeg bodde på den og den adressen. Deretter spurte han om fødselsdato, noe jeg oppga, men så spurte han om hele fødselsdatoen.

Eide var ikke interessert i å oppgi sitt personnummer. Da fikk hun til svar at prosessen ble å ta mye lengre tid.

– Men da fikk jeg en uggen følelse og la på.

– Politiet bør være de vi kan stole mest på

Til tross for at Eide er oppmerksom på svindel og bekjent med mange av metodene som brukes, var hun nær ved å la seg lure.

– Både det faktum at de ringte fra politiets nummer og at personen var norsk gjorde at jeg en stund trodde på det.

Hun er overrasket over at det er mulig for svindlere å «hacke» politiets telefonnummer.

– Jeg vet jo at svindlere kan ringe fra andre sitt nummer, men jeg trodde på det tidspunktet at det ikke var mulig å ringe fra politiet sitt nummer.

– Hva gjør det med tilliten til politiet?

– Politiet bør jo være dem vi kan stole mest på. Man får en viss angst for veldig mye når slikt skjer, og man blir utrygg på alt og alle, sier hun og legger til:

– Man mister tilliten til at noe er sikkert.

– Svindel har blitt et samfunnsproblem

Denne hendelsen er kun en av svært mange svindelforsøk den siste tiden hvor politiets nummer har blitt utnyttet.

Til Nettavisen skriver Rune Skjold, leder av seksjon for finans- og spesiallovgivning i Oslo politidistrikt, at svindlerne fornyer seg hele tiden.

– Vi ser at svindlerne opptrer mer profesjonelt, og bruker mer sofistikerte metoder enn før. Omfanget av bedrageri er bekymringsfullt og svindel har blitt et samfunnsproblem.


Skjold har ikke svart på Nettavisens spørsmål om hvordan slike henvendelser kan påvirke tilliten til politiet.

Politiet understreker på sine nettsider at sensitiv informasjon aldri skal oppgis over telefon – uavhengig av hvem som spør.

– Hvis du er i tvil, avslutt samtalen og ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler, skriver de.